Ledivalaisinten asennus vanhoihin pylväisiin onnistui
10.12.2014, klo 10:03
Suomessa on edelleen käytössä katu- ja tievalaistuksessa satojatuhansia elohopeapurkauslammppuja, joiden valmistaminen kielletään huhtikuussa 2015. Led-valaistus laskee energiankuluksen noin kolmasosaan.
Vuokatin matkailualueella tehdyssä katuvalaistusremontissa asennettiin led-valaisimet vanhoihin pylväisiin. Näin säästettiin kustannuksia ja ledien kustannustehokkuus parani entisestään. Vaikka ledien hankintahinta oli kolminkertainen on vaihto kannattava koska energiankulutus putoaa noin kolmasosaan ja lamppujen vaihtoväli pitenee 5-6 kertaiseksi perinteisiin valaisimiin verrattuna. Samalla saatiin tasaisempi valaistus vilkkaalle turistialueelle.
Vilkkaalle matkailualueelle Vuokatissa johtava Katinkullantie on rakennettu vuonna 1990 ja sen valaistus tuli elinkaarensa päähän. Sotkamon kunta teki laskelman sähkönkulutuksesta perinteisen elohopeahöyrylampun ja ledivalaisimen välillä.
- Halusimme parantaa energiatehokkuutta ja samalla taata tasaisen valaistuksen vilkkaasti liikennöidylle ajoväylälle ja erilliselle kevyen liikenteen väylälle, kertoo Sotkamon kunnan vs. tekninen johtaja Erkki Tervo. Ledivalaisimilla sähkönkulutus on noin kolmasosa perinteiseen verrattuna. Lisäksi ledien vaihtoväli on viisin, jopa kuusinkertainen perinteisiin verrattuna.
- Näiden tekijöiden lisäksi tärkeä kriteeri oli se, että uudet valaisimet saatiin asennettua helposti olemassa oleviin pylväisiin.
Asennus vanhoihin varsiin onnistui sovittimella, jota koekäytettiin ensin kunnan varikolle rakennetulla valaisimella. Vanhojen valaisimien purkaminen ja uusien asentaminen noin 1,3 kilometrin matkalle vei viisi päivää.
- Katinkullantien valaisinpylväisiin haluttiin valaisin, joka takaa hyvän peittävyyden, tasaisuuden ja häikäisemättömyyden. Lisäksi uusien valaisinten oli sovittava vanhoihin varsiin. Näiden kriteerien perusteella päädyimme yhdessä Sotkamon kunnan kanssa MileWide LED -valaisimiin, kertoo Philipsin aluemyyntipäällikö Markku Kumpulainen.