Aikuiset ja nuoret katsovat ohjelmansa pääosin televisiosta
04.11.2016, klo 07:00•Kommentteja 0
Television asema tehokkaimpana kanavana tavoittaa kaikki suomalaiset on säilynyt ennallaan. Kaikista yli 9-vuotiaista suomalaisista televisiota katsoo viikoittain 95 %, kun nettivideot tavoittavat vastaavassa ajassa 39 % ja elokuvien- ja sarjojen suoratoistopalvelut 17 % kansasta.
Televisio on edelleen paras kanava myös nuorison tavoittamiseen, sillä 9-14-vuotiaista 91 % ja 15-24-vuotiasta 87 % katsoo viikoittain TV-ohjelmia. Vastaavat luvut esimerkiksi YouTube-videoilla ovat molemmissa ikäryhmissä 83 %.
Finnpanelin syyskuussa tekemän kyselytutkimuksen perusteella myös nuorison suorittamasta liikkuvan kuvan, eli videosisältöjen kulutuksesta leijonanosan vie TV-ohjelmien katselu.
Nuorin kansallisessa katsojamittauksessa mukana oleva katsojaryhmä, eli 9-14-vuotiaat, seuraa TV-ohjelmia päivittäin 1 h 13 minuuttia. Internetin videosisältöjä, kuten YouTube-videoita nuorimmassa ikäluokassa katsotaan Suomessa lähes puolet vähemmän, eli 42 minuuttia päivässä.
Iän karttuessa television rooli pysyy, mutta nettivideoiden merkitys laskee: 15-24-vuotiaat käyttävät TV-ohjelmien katseluun 1 h 10 minuuttia ja nettivideoihin enää 36 minuuttia päivässä. Netflixin kaltaisia tilausvideopalveluita 15-24-vuotiaat suomalaiset katsovat 27 minuuttia päivässä.
Koko Suomi katsoo televisio
– Voidaan sanoa, että iästä riippumatta koko Suomi katsoo edelleen televisiota televisiovastaanottimista. Syyskuussa nuortenkin katselusta valtaosan veivät suorat kotimaiset viihde- ja sarjaohjelmat kuten Vain elämää, Posse, Haluatko miljonääriksi ja Salatut elämät. Kotimaisen viihteen jälkeen seuraavaksi suosituinta sisältöä ovat ulkomaiset sarjaohjelmat ja elokuvat, kertoo Finnpanelin Anna-Leena Lamberg.
– Television katsojaennätys on tänä vuonna rikottu kuitenkin jääkiekolla, kun Suomen ja Kanadan MM-finaali tavoitti peräti 3,25 miljoonaa suomalaista. Linnan juhlat on perinteisesti ollut vuoden katsotuin yksittäinen ohjelma ja viime vuonna se tavoitti 2,99 miljoonaa katsojaa.
Globaalisti
Televisio-ohjelmien, eli sisällön merkitys korostuu sosiaalisen median myötä. Yhteisöllisen katsomisen lisääntyessä televisiota voikin edelleen kutsua nykyajan leirinuotioksi, kokoavaksi voimaksi, jonka äärelle keräännytään paikasta riippumatta katsomaan yhteisesti kiinnostavia ohjelmia.
– Kansainvälisten tutkimusten mukaan trendi on sama globaalistikin, eli televisio on edelleen suosituin laite viihteen katsomiseen kotona. Esimerkiksi Iso-Britanniassa nuoret 16-25-vuotiaat katsovat reilusti yli puolet (58,3 %) seuraamistaan videosisällöistä joko ihan perinteisesti suorina tai tallennettuina telkkariohjelmina. YouTube ja muut onlinevideopalvelut keräsivät saman kohderyhmän videokatseluajasta vain reilun kymmenyksen (14,4 %), taustoittaa Screenforce Finlandin Sanna Wester ja lisää, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna suomalaiset katsovat tällä hetkellä televisiota enemmän kuin koskaan.
Tutkimuksen tulokset perustuvat kyselytutkimukseen ajanjaksolla 1.-28.9.2016 (Finnpanel Oy, kaikki yli 9-vuotiaat, n=1656)
Kuva: Scanstockphoto