Älypuhelimet ja älylasit:Virtuaalinen elämysmatkailu tulee!
23.11.2017, klo 11:05•Kommentteja 0
Nyt tulevat todenkaltaiset ja kolmiulotteiset urheilukilpailut, konsertit, videot ja sometus. Tarvitset vain älypuhelimen ja silmikon – tai aidot älylasit.
Oli vuosi 1991 kun Lontoon virtuaalitodellisuusmessuilla puin päähäni sukeltajanlaseja muistuttavat raskaat virtuaalilasit. Sitten sujautin käteen VR-pioneeri Jaron Lanierin keksimät raskaat datahansikkaat.
"Tässä on tulevaisuus", hehkutti VPL Researchin messuesittelijä. "Tämä korvaa tietokoneet ja pian kaikki lentävät virtuaalitodellisuudessa keskellä todentuntuisia elämyksiä.”
Grafiikka nyki eteenpäin viiden kuvan sekuntivauhdilla, ja 160 pikselin tarkkuus tuotti karkean viivoista ja kuutioista koostuvan virtuaalimaailman. Datahanskan viive oli puolen sekunnin luokkaa. Ei ihan vakuuttanut.
3D-elämykset saapuvat älylaseille
Mutta nyt teknologia on viimein saavuttanut tason, jolla visio voidaan lunastaa. Ja lisää ruutia on luvassa, kertovat alan laitevalmistajat, Hollywoodin viihdeteollisuus sekä pelitalot.
Myös Ericsson ConsumerLabin tuore 13 maata kattava galluptutkimus ennustaa, että kolmannes mediakuluttajista käyttää älylaseja jo vuonna 2020. Eniten älylasien käyttö yleistyy kolmiulotteisessa elämysmatkailussa.
Tulossa on laaja kirjo 3D-kokemuksia. Lasien avulla voidaan seurata urheilukilpailuja suoraan paikanpäältä. Älylaseilla voidaan käydä konserteissa ja muissa tapahtumissa. Tai lasit päässä voit sukeltaa rauhalliseen luontomaisemaan – aivan kuten olisit oikeasti läsnä.
Uusina alueina tulevat 3D-videokuvaus, 3D-chatti, 3D-tubetus ja 3D-sometus. Hollywoodin laaja 3D-leffojen kirjo pääsee myös viimein oikeuksiinsa. Porkkanana hankintaan toimivat ensi vuoden talviolympialaiset, jotka streamataan kolmiulotteisina älylaseille.
Silmikko, älylasit, kypärä vai hololasit?
Älylasien kirjo on laaja, eikä kuluttajalla ole vielä selkeää käsitystä siitä, mihin ne soveltuvat. Mitkä kannattaisi hankkia, vai pitäisikö odotella pari vuotta tekniikan kypsymistä?
Satunnaiseen kokeiluun sopivat jo nyt Samsung Gear VR ja Googlen Daydream. Niitä käytetään sujauttamalla älypuhelin silmikkoon. Lisäksi luuriin asennetaan näyttösovellus. Silmikot maksavat noin 50-150 euroa..
Ensi vuonna rytisee, kun Oculus lanseeraa 200 euron älylasit kuluttajakäyttöön. Käyttö on vaivatonta, sillä Oculus Go ei vaadi mitään lisälaitteita. Älylasit sisältävät tarkan näytön, pään seurannan, wifi-yhteyden, hallintaohjelman, kaiuttimet ja liitännän kuulokkeille.
Raskaan sarjan vr-kyprät Oculus Rift, HTC Vive, Steam VR, Sonyn Playstation VR, Microsoftin Windows Mixed Reality ja Pimax on puolestaan tehty pelikäyttäjille. Hinnat sijoittuvat 500-1000 euroon. Lisäinvestointina tarvitaan tehokas pelitietokone ja usein myös arsenaali liikeseurantamajakoita.
Putoaako Apple kelkasta?
Macin teho ei vielä riitä VR-sovelluksille. Applelta ei myöskään ole vielä tulossa VR-sisältöjen katseluun soveltuvia älylaseja. Miksi?
Apple ei kuitenkaan aio jättäytyä kelkasta. Yhtiö panostaa AR-tekniikkaan, jossa iPhonen kamerakuvaan sulautetaan virtuaalisia esineitä. Saatavissa on jo sovellus, jossa Ikean huonekalut paikoitetaan ruutuun omassa olohuoneessa.
Yhtiön mielestä 3D-elämysmatkailu ei ole vielä vuosiin kypsää. Esteenä on 3D-videostreamien vaatima suuri verkon kaistanleveys, joka ratkeaa vasta huippunopean 5g-verkon yleistyessä.
Lähivuosina Applen odotetaan kuitenkin tuovan markkinoille iPhoneen liitettävät kevyet älylasit, jotka kytketään puhelimeen tarvittaessa.
Tunne tekniikat
Daydream-formaatti – Googlen standardi jakeluformaatti 3D-videoille ja peleille, joka toimii yhteen VR180:n kanssa. Myös Samsung Gear ja Oculus Go tukevat Daydreamia.
VR180 – Googlen VR180-formaatti on suunniteltu käyttäjille, jotka haluavat helposti kuvata 3D-klippeja somea, tubetusta, streamejä ja lomavideoita varten. VR180-kameroita on tulossa LG:ltä ja Lenovolta ensi vuonna, ja ne tukevat Daydreamiä.
Tarkkuus – Pimax 8K tuo ensi vuonna molemmille silmille 3840 x 2160 pisteen tarkkuuden. Windows Mixed Reality tarjoaa valmistajasta riippuen 2880x1600 - 1440x1400 pisteen kuvan. Oculus Go luotsaa 2560 x 1440 -tarkkuutta. Sony VR:n tarkkuus on 1080x960.
Kuvakulma – Ihmisen silmien kuvakulma on noin 220 astetta. Pimax 8K tuottaa 200 astetta, muut älylasit noin 100-140 astetta. Suurempi kuvakulma tarjoa luonnollisemman kokemuksen ja vaatii vähemmän pään kääntelyä.
Virkistystaajuus ja viive – Aiemmin älylasien kuva välkkyi ja reagoi viiveellä, joka aiheutti pahoinvointia. Ongelma on ratkaistu nykymallistossa. Älylaseja ei silti suositella lapsille.
Varaudu tulevaanMicrosoft Hololens ja Magic Leap -hololasit sulauttavat virtuaaliset esineet silmien näkemään todellisuuteen. Niitä kehitetään yritysten ja tutkimuslaitosten 3D-kuvantamistarpeisiin. Älylasit syrjäyttävät nykyiset älypuhelimet, uskoo Google.10 vuoden kuluttua älypuhelin voikin olla yhtä retro kuin Nokia 3310 tänään. Tarkkuus voi kasvaa nopeasti. Tulevaa ennakoi kotimaisen Varjo Oy:n kehittämät 70 megapikselin älylasit, joiden tarkkuus vastaa silmän näkökykyä. |
Teksti: Pekka Tolonen
Kuvat: Valmistajat