Livesisällöt koukuttavat – TV pitää pintansa
20.12.2017, klo 10:10•Kommentteja 0
Livelähetysten ja -tapahtumien suosio on huipussaan, mutta samalla perinteisen TV:n rinnalle tulleet suoratoistopalvelut kasvattavat suosiotaan. Live-lähetykset ovat erittäin suosittuja siitä huolimatta, että kuluttajilla on yhä paremmat mahdollisuudet kuluttaa sisältöä missä ja milloin he haluavat.
Deloitten tuore teknologiatrendikatsaus ennustaa, että erilaisten livelähetysten ja -tapahtumien liikevaihto on globaalisti vuonna 2018 jo noin 550 miljardia dollaria.
– Livelähetykset ja -tapahtumat ovat ikkuna sosiaaliseen kanssakäymiseen, jännitykseen ja niiden avulla tunnemme olevamme osa isompaa yhteisöä. Esimerkiksi Linnan Juhlat on vuodesta toiseen kirkkaasti Suomen suosituin TV-lähetys. Se saa parhaimmillaan yli kolme miljoonaa suomalaista TV:n ääreen, huomauttaa Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialasta vastaava Jukka-Petteri Suortti. Televisio säilyttääkin asemansa mediakentässä.
Myös suoratoistopalvelut kiinnostavat
Live-lähetysten suosiosta huolimatta erilaiset suoratoistopalvelut, esimerkiksi Netflix ja HBO, vievät katseluminuutteja perinteiseltä TV:ltä, erityisesti nuorten keskuudessa. Vuoteen 2020 mennessä maailmassa ennustetaan olevan yhteensä jo yli 680 miljoonaa suoratoistopalveluiden tilaajaa ja yhä useampi kuluttaja on myös valmis maksamaan niiden sisällöstä.
– Digitaalisten sisältöjen määrän kasvu ei ole vähentänyt kuluttajien kiinnostusta mediaa kohtaan, vaan lisännyt sitä. Digitalisaation ansiosta ja esimerkiksi sosiaalisen median kautta yhä useammalla kuluttajalla on pääsy livesisältöihin ja siten he kokevat olevansa osa tapahtumaa. Vuonna 2018 erilaisten livesisältöjen kokonaisarvon odotetaan globaalisti olevan jo yli 500 miljardia dollaria, Suortti kertoo.
Älypuhelinten tulevaisuus loistaa kirkkaana
Älypuhelimet yleistyvät edelleen. Vuoteen 2023 mennessä älypuhelimia myydään vuosittain jo 1,85 miljardia kappaletta eli noin viisi miljoonaa älypuhelinta päivässä.
Deloitten ennusteen mukaan jo kuuden vuoden päästä yhdeksällä kymmenestä kehittyneen maan aikuisesta on älypuhelin. 55–75-vuotiaiden ikäryhmässä osuus on jo 85 prosenttia. Vuoteen 2023 mennessä älypuhelinta käytetään keskimäärin 65 kertaa päivässä, jopa neljänneksen enemmän kuin vuonna 2018.
Älypuhelimesta on tullut elämän keskus. Samalla ennustetaan, että vuonna 2018 jo 45 prosenttia älypuhelinten käyttäjistä ja 65 prosenttia 18–24-vuotiaista on huolissaan omasta älypuhelimen käytöstään.
– Älypuhelimella on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi rooli ihmisten työ- ja yksityiselämässä ja ihmiset ovat tietoisia kasvavasta ajasta, jonka puhelimensa kanssa viettävät. Käytön kasvu ei itsessään ole ongelma, kunhan opimme valitsemaan tilanteet oikein, joissa luuria räpläämme, huomauttaa Suortti.
Kuva: Scanstockphoto