Audin konseptisähköauto saa virtaa vedystä ja aurinkopaneelista

12.01.2016, klo 14:47Kommentteja 0

Audi on esitellyt uuden konseptin. Sähköauton tarvitsema sähkö tuotetaan vedyllä ja aurinkopaneelilla.

Konseptiauto h-tron quattro on toteutettu toisen sukupolven pitkittäismoottoriselle modulaariselle pohjarakenteelle (MLB evo). Tämä ratkaisu sallii monipuolisen muunneltavuuden – sille on rakennettu myös Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2015 esitelty Audi e-tron quattro -konseptiauto sekä uusi Audi A4.

Audi h-tron quattron pituus on 4,88 m, leveys 1,93 m, korkeus vain 1,54 m ja akseliväli 2,91 m. Matkustamo on matala ja kattolinja viettää voimakkaasti alaspäin. D-pilarit ovat coupé-tyylisesti matalat.

Polttokenno ja aurinkopaneeli

Audi h-tron quattro -konseptiauto yhdistää erittäin tehokkaan 110 kW tehoa tarjoavan viidennen sukupolven polttokennon ja kaksi suorituskykyistä sähkömoottoria, joista etummaisessa tehoa on 90 kW ja taaemmassa 140 kW. Konseptiauton vääntömomentti on 550 Nm. Polttokenno toimii 220–280 voltin jännitealueella. Alle 60 kg painava, kapasiteetiltaan 1,8 kWh:n litium-ioniakku on sijoitettu auton lattian alle matkustamon keskivaiheille. Se tarjoaa väliaikaista tehoa jopa 100 kW lisää.

Ensimmäinen kolmesta erikokoisesta vetysäiliöstä sijaitsee pitkittäin auton keskikonsolin alla, kaksi taaempaa on sijoitettu takaistuimien ja tavaratilan alle. Säiliöissä on kerrosrakenne, jossa sisin kerros on kaasua läpäisemätöntä polyamidia, seuraavaksi hiilikuituvahvistettua polymeeriä (CFRP) ja uloimpana kerroksena lasikuituvahvistettua polymeeriä (GFRP). Samaa kevyttä rakennetta käytetään jo Audi A3 g-tron -mallissa. Säiliöihin mahtuu noin 6 kg 700 bar:iin paineistettua vetyä.

Suorituskykyisin autoon asennettu aurinkopaneeli

Audi h-tron quattro -konseptiautossa on katolla 1,98 m pitkä aurinkopaneeli, joka on kokonsa puolesta toistaiseksi maailman suurin ja suorituskykyisin autoon asennettu aurinkopaneeli. Aurinkopaneeli syöttää akulle jopa 320 wattia virtaa, jos auto on pysäköity aurinkoiseen paikkaan tai sillä ajetaan auringonpaisteessa. Esimerkiksi Keski-Euroopan sääolosuhteissa tämä tarkoittaa, että auton toimintamatkaa voidaan kasvattaa aurinkoenergialla vuositasolla jopa 1 000 km.

Audi h-tron quattro on toteutettu täysin sähköisellä voimansiirrolla, eikä etu- ja taka-akseleiden välillä ole mekaanista yhteyttä. Konseptiautossa on quattro-neliveto ja vaihteistona on planeettavaihteisto.

Tankkaus neljä minuuttia

Konseptiauto kiihtyy 0-100 km alle 7 sekunnissa, ja sen huippunopeus on rajoitettu 200 km/h. Audi h-tron quattro kuluttaa vain noin 1 kg vetyä 100 km matkalla. Energiasisällöltään kilo vetyä vastaa noin neljää litraa bensiiniä. Auton tankkaus vie vain noin neljä minuuttia ja toimintamatka on noin 600 km. Konseptiauton erinomaisesta taloudellisuudesta kertoo designin lisäksi alhainen ilmanvastuskerroin, joka on vain 0,27.

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää