EU:n liikennepaketti linjaa liikenteen tulevaisuudet päästöt: Sähköinen liikenne vahvistuu

11.12.2017, klo 12:43Kommentteja 0

Ajoneuvojen päästörajojen kiristäminen vauhdittaa sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen yleistymistä.



EU:n uudet liikenteen päästövähennystoimet eivät kuitenkaan ole kovin kunnianhimoisia ilmastopolitiikan tavoitteiden kannalta.

EU-komission marraskuun alussa julkaisema liikennepaketti asettaa autovalmistajille nykyistä tiukemmat päästövähennystavoitteet. Samalla julkista sektoria patistellaan huomioimaan ajoneuvohankinnoissaan vähäpäästöisyys.

Perinteisten polttomoottoreiden korvaaminen sähkötekniikalla näyttää olevan mukavasti komission esityksen keskiössä, toteaa asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

Komission ehdotuksen mukaan uusien autojen hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 95 grammaa kilometriä kohti. Tavoite olisi saavutettava vuoteen 2021 mennessä. Tämän jälkeen päästöjä olisi vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Uudet päästövähennystavoitteet vahvistavat sähköautojen, ladattavien hybridien ja perinteisten hybridiautojen asemaa Euroopassa, Niemelä pohtii.

Taustalla vaikuttaa Pariisin ilmastosopimuksen tavoite rajata maapallon lämpötilan nousu selvästi alle kahteen asteeseen. Lisäksi Euroopan unioni on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä päästökaupan ulkopuolisella taakanjakosektorilla keskimäärin 30 prosentilla. Taakanjakosektorilla ohjataan liikenteen, maatalouden ja asumisen hiilidioksidipäästöjä.

Niemelän mielestä autovalmistajille ehdotettu vähennystavoite ei ole kuitenkaan kovin kunnianhimoinen, kun otetaan huomioon unionin kaikki päästövähennystavoitteet. Lisäksi Euroopan unionin tavoitteen on hiilineutraali liikenne vuonna 2050.

Jos henkilöliikenteen toivotaan olevan hiilineutraalia vuonna 2050, pitäisi kaikkien uusien autojen olla Euroopassa nollapäästöisiä jo vuosien 2030–2035 aikana, Niemelä huomauttaa.

Suomessa taakanjakosektorin hiilidioksidipäästöjä on arvioitu voitavan vähentää tehokkaimmin juuri liikenteessä. Taakanjakosektorin päästövähennystavoitteesta liikenteen osuus on peräti puolet.

Suomen kannalta autovalmistajien tiukentuvat päästövähennystavoitteet ja toisaalta sähköautojen aseman helpottuminen ovat erityisen hyödyllisiä. Suomellehan on asetettu yksi EU:n tiukimmista päästövähennystavoitteista, Niemelä toteaa.

Kun liikenteen päästöt vähenevät tehokkaalla tavalla, vähenee samalla paine keksiä uusia päästövähennyskeinoja esimerkiksi maatalouden piiristä.


– EU:n liikennepaketin linjaukset vahvistavat sähköisen liikenteen asemaa, vaikka ajoneuvojen päästövähennystavoitteet ovatkin vielä vaatimattomat, toteaa sähköisen liikenteen asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.


Julkisen sektorin hankinnoille ohjausta

Komission mielestä osa julkisen sektorin hankkimista ajoneuvoista saisi olla vähäpäästöisiä tai päästöttömiä. Siksi komissio esittää, että 16–35 prosenttia (jäsenvaltiosta riippuen) julkiselle sektorille ostettavista ajoneuvoista olisi direktiivin määritelmän mukaisesti vähäpäästöisiä tai päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi direktiiviehdotus asettaa erikseen päästövähennystavoitteet kuorma-autoille ja busseille.

Komission liikennepaketti sisältää myös ajoneuvoja koskevan vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuuria koskevan toimintasuunnitelman. Sen perusteella komissio lupaa 800 miljoonaa euroa vaihtoehtoisten käyttövoimien infrastruktuurin rakentamiselle — mm. sähköautojen latauspisteiden rakentamista vauhditetaan. Toimintasuunnitelman tavoitteena on ohjata toimijoita investoimaan älykkääseen latausinfrastruktuuriin. Tämä taas helpottaisi sähköautojen käyttäjiä osallistumaan sähkömarkkinoille.

Liikennepaketti etenee seuraavaksi parlamentin ja neuvoston käsittelyyn. Todennäköisesti liikennepaketin poliittinen käsittely kestää koko ensi vuoden. Osa uusista vaatimuksista on tulossa voimaan kuitenkin jo vuonna 2021. Tämä tarkoittaa sitä, että autoteollisuuden on käytännössä jo nyt otettava tuotekehittelyssään huomioon tulevat reunaehdot.

Moniportaisessa poliittisessa käsittelyssä alkuperäinen komission ehdotus saattaa vielä muuttua tai esityksen yksityiskohtia voidaan viritellä monella tavalla. Esimerkiksi valmistelun alkuvaiheessa keskustelua aiheutti autovalmistajille asetettava määrätavoite valmistaa nollapäästöisiä autoja. Lopullisessa komission esityksessä tätä ei kuitenkaan ole.

Nollapäästöisten autojen valmistaminen on kestävä ja vaikuttava tapa vähentää henkilöliikenteen päästöjä. Siksi parlamentin ja neuvoston käsittelyn yhteydessä olisi syytä vielä uudemman kerran arvioida asiaa, Niemelä toteaa.

Kuvat: Scanstockphoto ja Olli Häkämies


Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää