Huoltoasema tulee kotiin
28.09.2015, klo 12:41•Kommentteja 1
Sähköauton voi tilapäisesti ladata normaalista pistorasiasta, mutta sähköautoa päivittäin käyttävän kannattaa hankkia kunnollinen latauspiste myös kotiin. Sen myötä huoltoasema siirtyy kotiin ja autoilun mukavuus lisääntyy edelleen.
– Suomessa on pihoilla noin kaksi miljoonaa pistorasiaa moottorilämmittimiä varten, mutta ne eivät ole ratkaisu sähköisen liikenteen tarpeisiin, sanoo PlugIt Finland Oy:n toimitusjohtaja Anssi Laaksonen.
– Tilapäisesti auton voi ladata kotipistorasiasta, mutta vakituiseen latauspaikkaan tulee hankkia kiinteästi asennettava, autonvalmistajan hyväksymä latauslaite. Kiinteä latauslaite on turvallisin ratkaisu autolle, käyttäjälle ja kiinteistölle. Samalla sähköautoilijan lähihuoltoasema siirtyy kotiin.
On tärkeää ymmärtää, että autojen mukana tulee tilapäislatauslaite, joka saa virtansa pistorasiasta. Tilapäislatauslaitetta käytetään kun ollaan paikoissa, joissa ei kiinteää latauspistettä ole. Pääasiallinen lataaminen pitää hoitaa kiinteällä latauslaitteella, joka asennetaan kotiin ja taloyhtiössä yhtiön määrittelemään paikkaan. Myös työpaikalla kannattaa keskustella kiinteän latauspisteen asentamisesta.
Latauslaite kiinteistön mukaan
Latauslaitteen asennuksen suunnittelu aloitetaan tutustumalla kiinteistön sähköistykseen. Kotilatauslaite valitaan kiinteistöön sopivaksi, käyttäjän tarpeet huomioiden. Latauslaitteen valintaan vaikuttavat auto ja laturin sopivuus kiinteistön olemassa oleviin sähköisiin resursseihin. Ennen asennusta pitää pääsulakkeiden koko ja talon lämmitysmuoto selvittää.
Latauslaitteen valintaan vaikuttaa myös auton latauspaikka. Ulos, säiden armoille valitaan erilainen laite kuin autotallin tai katoksen suojaan. Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon suoraan pää- tai alakeskukselta. Kotilatauslaite muodostaa aina oman virtapiirinsä, mikä on turvallista, koska tällöin muita sähköjohtoja ei kuormiteta. Kotilatauslaitteet ovat monipuolisia ja ne saadaan ohjelmoitua käyttöpaikkaansa sopivaksi, sen mukaan miten paljon kiinteistön tekniikka voi sähköä antaa. Pienimmillään voidaan puhua kuudesta ampeerista ja parhaimmillaan 3 x 32 ampeerista.
– Omalle pihalle kannattaa asentaa laite, jossa latausjohto on kiinteästi laitteessa. Silloin ei tarvitse kaivaa latausjohtoa auton tavarasäiliöstä ja käyttö helpottuu. Taloyhtiön pihalla ja autohallissa tarvitaan kannellinen malli jossa käytetään auton omaa latausjohtoa. Näissä tiloissa johto pitää aina poistaa laturista kun auto ei ole paikallaan, samoin kuin toimitaan moottorinlämmittimen johtojen kanssa, painottaa Laaksonen.
Kiinteät latauslaitteet lisäävät turvallisuutta
Anssi Laaksonen korostaa, että kunnon latauslaite parantaa myös sähköturvallisuutta. – Käytettäessä Mode3Type2 -tyypin laitteita, tehdään auton latauskytkentä aina jännitteettömänä. – Kun johto on yhdistetty autoon, keskustelevat auto ja latauslaite hetken keskenään. Siinä tarkastetaan kytkentä ja lataustarve, jonka jälkeen auton elektroniikka antaa latauslaitteelle käskyn lataukseen.
Pitää muistaa myös, että sähköauton lataus tilapäislaturilla saattaa kuumentaa pienimpiä johdotuksia kuormituksellaan. Lisäksi laturi jätetään usein koko painollaan roikkumaan pistorasiaan, joka ei tee pistorasialle hyvää. Laturi tulisi aina ripustaa niin, ettei sen veto kohdistu kokopainolla pistorasiaan.
– Vakuutusyhtiöt alkavat todennäköisesti vaatia kunnon latauslaitteita sähköautoilijoiden koteihin, joissa lataaminen on säännöllistä. PlugIn Finland tekee selvityksiä, joissa katsotaan millainen latauslaite sopii autoon, kotiin tai taloyhtiöön. Näin saadaan turvallinen ja paras mahdollinen kokonaisuus, sanoo Laaksonen.
Taloyhtiöissä kannattaa varautua sähköautoihin
– Taloyhtiöissä kannattaa varautua sähköautoilun yleistymiseen. Viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäinen sähköauto taloyhtiön asukkaalle tulee, pitää katsoa miten jokainen maksaa itse aiheuttamansa kulut ja miten lataus onnistuu sähköturvallisuus- ja muita määräyksiä noudattaen.
– Kannattaa varmasti jo etukäteen miettiä miten mahdolliset latauspisteet sijoitetaan ja selvittää miten taloyhtiön sähköverkko tähän soveltuu. Pitää miettiä myös miten latauslaitteen kustannukset jaetaan. Taloyhtiön sähköverkko kuuluu yhtiön vastuualueeseen, mutta maksaako latauspistettä tarvitseva esimerkiksi latauslaitteen ja sen kytkennän itse. Lisäksi pitää järjestää latauspisteen kulutusmittaus niin, että sähköautonlataussähkösopia käytännöistä, joilla autonlatauksesta laskutetaan auton käyttäjältä. Ei voida olettaa, että jokainen taloyhtiön asukas osallistuu sähköauton lataukseen käytetyn sähkön maksamiseen, muistuttaa Laaksonen.
Taloyhtiön pihalla olevat, moottorinlämmittimiä varten rakennetut paikat ja pistorasiat eivät ole pitkän aikavälin ratkaisu sähköautojen lataamiseen. Varsinkin jos autoja tulee useampia, nousee kuormitus liian suureksi. Auton mukana tulevan tilapäislatauslaitteen tehotarve pudotetaan turvallisuussyistä todennäköisesti 10 Ah:sta 8 Ah:iin ja se pidentää latausaikaa entisestään. Normaalista pistorasiasta virran ottavat laturit on tarkoitettu tilapäiskäyttöön. Sähköauton järkevä käyttö vaatii vakituisella latauspaikalla autoon ja kohteeseen sopivan laitteen.
Muun muassa Schneider valmistaa erillisiä kojeita, joissa on ominaisuus, joka automaattisesti puolittaa sähköauton latauslaitteen käyttämän virran, jos esimerkiksi kiuas napsautetaan päälle. Tämä lisävaruste voi osoittautua hyödylliseksi myös sähkölämmitteisissä taloissa, joissa voi talvella olla pakollista alentaa latausvirtaa. Tällaisia kuormanhallintakojeita on saatavana asennettavaksi muidenkin merkkisten latauslaitteiden asennusten yhteydessä.
Latauslaitetta hankittaessa tulisi kiinnittää huomiota kolmeen tärkeään asiaan:
1. Latauslaitteen ominaisuudet. Laitteen on oltava yhteensopiva auton kanssa, autonvalmistajan hyväksymä ja täyttää tekniset vaatimukset (mm. auton vaatima virran määrä).
2. Latauspaikan sijainti ja käyttöolosuhteet (autotalli, -katos, parkkipaikka, toimisto).
3. Latauslaitteen sopivuus kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon.
Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Plug.fi
SanoEiTurhilleMaksuille
Tätä artikkelia lukiessa on huomioitava se, että artikkelin kirjoittaneen yrityksen tavoitteena on valmistaa ja myydä sähköauton latauslaitteita. Tämän toiminnan lisäksi he suorittavat artikkelissa mainittuja lataustapa kartoituksia.
Artikkelissa on muutamia asioita jotka pitää huomioida.
1. Latauslaiteet on valmistettu standardien perusteella. Esimerkiksi kaikki J1772 standardin mukaiset latauslaitteet toimivat kaikissa J1772 standardin mukaisissa autoissa. Ei ole erillistä tarvetta tarkistaa latauslaiteen yhteensopivuutta autoon tai autonvalmistajan hyväksyntää. Virran syöttöä varten latauslaite keskustelee auton kanssa ja sopii millä virralla autoa ladataan.
2. Ei ole tilapäislatauslaitetta, Termi on virheellinen ja sillä on pyritään heikentämään liikuteltavan latausaseman jalansijaa. Autojen mukana tulee virtajohdolla varustettu latausasema ja jos käyttäjä käyttää tätä, niin hän ei tarvitse erillistä kiinteää latausasemaa. Tämä on selkeä riski latausasemia valmistavalle yritykselle ja tulon menetys on ainoa syy tälle toiminnalle. Kaikki käyttäjät pystyvät hoitamaan lataustarpeensa liikuteltavan latausaseman avulla.
3. Pistorasia kestää juuri sen verran kuin se on jatkuvaan käyttöön mitoitettu. Jos latauspisteen pitää pistorasian mitoituksen rajoissa, niin ei tästä mitään ongelmia seuraa. Vedonpoisto pitää toki toteutua.
4. Latauslaite kytketään aina virrattomana. Sekin lukee standardissa. Latauslaitteen ja auton on keskusteltava keskenään aina ennen kuin virta kytkeytyy. Latauslaitteelle tulevassa kaapelissa on aina jännite, niin kiinteässä kuin liikuteltavassakin mallissa.
5. Ainoa syy kiinteän latausaseman hankkimiseksi on latausvirran kasvatus yli normaalien virtarasioiden rajojen (230/16A, 400V/32A tai lohkolämmitin 230V/8A). Normaalikäyttäjille nämä olemassa olevat kaapeloinnit riittävät, sillä jo 1kW/h latauksella päästään 100km/yö lataustehoon. Voimavirralla ladataan yön aikana jo 3-4 Teslaa täyteen.
Nimimerkillä: 4 vuotta sitten löin naulan seinään jossa olen tuota auton mukana tullutta liikuteltavaalatauslaitetta riiputtanut niin, ettei sähköjohtoon tai rasiaan aiheudu vetoa. Laturin ottoteho on alle rasian jatkuvan virransyöttö kyvyn. Ei ole sulakkeet paukkuneet, ei ole talo palanut, eikä rasiakaan ole kuumentunut, sulanut, halkeillut tai kaapelit/liittimen sen sisällä mustuneet.
Ja mikä parasta.. en ole tarvinnut maksullista latauskartoitusta tai tuhannen euron laturia. Seuraavan sähköauton oston yhteydessä ajattelin pyytää 500 euron alennuksen auton hintaan sillä perusteella että nämä kartoittajat pysyvät poissa tontilta eikä autoliikkeen tarvitse tätä maksaa.