Kiinteistöissä varauduttava sähköautojen lataustarpeeseen
27.09.2016, klo 13:00•Kommentteja 0
Sähköautokanta on maassamme vielä pieni, noin tuhat autoa. Määrän ennustetaan kuitenkin nousevan jo vuoteen 2020 mennessä jopa 15 000 kappaleeseen. Siksi myös taloyhtiöiden tulee varautua sähköautojen tuomaan lataustarpeeseen.
Energiatehokkuus- ja ilmastopäästötavoitteiden saavuttamisessa on sähköisellä liikenteellä tärkeä osuus, vaikka myös biopolttoaineiden käyttö vähentää liikenteen päästöjä lähivuosina. EU:n asettamien tavoitteiden mukaan tavanomaiset polttoaineet poistuvat kaupunkiliikenteestä vuotaan 2050 mennessä.
Nämä tavoitteet lisäävät kiinnostusta sähköautoiluun samalla kun markkinoille tulee tavallisia perhekäyttöön tarkoitettuja autoja, joiden toimintasäteet pitenevät oleellisesti nykyisestään. Sähköautosta tulee varteenotettava ja toimiva vaihtoehto yhä useammalle.
Latauksen pääpaino kotioloissa
Sähköautojen lataus tulee tapahtumaan pääasiassa kotipihassa. On ennustettu että yli 90 prosenttia latauksista tehdään kotikiinteistön parkkipaikalla öisin ja vain alle 10 prosenttia julkisissa latauspisteissä. Omakotitalossa jokainen voi asennuttaa itselleen haluamansa latauspisteen, mutta asunto-osakeyhtiöissä ja kiinteistöyhtiöissä latauksen järjestäminen vaatii yhteisiä päätöksiä.
Eri-ikäisten kiinteistöjen sähkötekniikka poikkeaa oleellisesti toisistaan esimerkiksi kapasiteetiltaan. Taloyhtiöiden kannattaa jo nyt selvittää sähköverkon tila ja muutostarpeet sekä sähköliittymän riittävyys.
Samalla kannattaa miettiä latauspisteiden sijoittelu sähköverkon sijainnin mukaan. Latauspisteiden rakentamisen voi aloittaa muutamasta paikasta ja varautua laajentamaan latauspisteiden määrää tarvittaessa. Varautumista ensimmäisten sähköautojen ilmestymiseen ei kannata taloyhtiöissä lykätä, asia on hyvä laittaa alulle jo nyt.
Sähkökulut käyttäjille
Täyssähköautojen latauskustannukset ovat moninkertaiset moottorin esilämmitykseen käytettävään sähköön verrattuna. Kulutus vaihtelee luonnollisesti auton, ajokilometrien ja ajotavan mukaan. Osa käyttäjistä saattaa ladata autoa myös muissa latauspisteissä.
Tästä syystä lataussähkö on oikeudenmukaista veloittaa käyttäjältä. Veloitusperusteeksi sopii parhaiten todellinen, mitattu sähkönkulutus eli latauspisteet on varustettava sähkömittarein.
Asunto-osakeyhtiössä hallitus päättää yhdessä isännöitsijän kanssa selvittää asiaa, jonka jälkeen hallitus voi tuoda asian yhtiökokouksen päätettäväksi. Jos taloyhtiön hallinto ei toimi tässä asiassa, voi osakas pyytää hallitusta selvittämään asiaa. Jos hallitus ei halua lähteä selvittämään asiaa, osakas voi halutessaan itse tehdä esityksen asian käsittelemisestä yhtiökokouksessa.
Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto