Kunnat ja taloyhtiöt merkittävässä roolissa sähköautojen yleistymisessä
29.08.2018, klo 16:03•Kommentteja 0
Kunnilla ja taloyhtiöillä on merkittävä rooli sähköautoilun edistämisessä. Nykysin taloyhtiön päätös voi estää latauspisteen rakentamisen. Latauspisteistä on kuitenkin tulossa asuntojen myyntiä edistävä tekijä myyntitilanteissa. Myös kunnilta vaaditaan tekoja, jotta latauspisteiden lisärakentaminen on mahdollisimman helppoa.
Suomen tavoitteena on 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä vuoteen 2030 mennessä. Akkuteknologian kehitys parantaa sähköautojen kilpailukykyä nopeasti, mutta myös määrätietoisia politiikkatoimenpiteitä tarvitaan, jotta tavoite saavutetaan. Latauspisteitä rakennetaan koko ajan lisää ja Suomen ensimmäinen suurteholaturi on rakenteilla Lohjalle, joka pudottaa latausaikaa pikalatureihin verrattuna.
Kotilatauspisteiden edistäminen lainsäädännöllä ja taloudellisilla tuilla, pikalatauspisteiden tukeminen, sähköautojen hankintatuki ja sähköautojen kokonaiskustannusten edullisuutta korostava informaatio-ohjaus ovat keinoja nopeuttaa sähköautojen yleistymistä.
Valtaosa suomalaisten automatkoista onnistuisi sähköautolla
Sähköautojen toimintamatkan rajoitteet mainitaan usein sähköautojen yleistymisen esteeksi Suomessa. Todellisuudessa nykyisillä sähköautoilla ja latausinfrastruktuurilla olisi mahdollista tehdä 85 prosenttia suomalaisten henkilöautomatkoista, selviää Transportation Research: Transport and Environment -journaalin analyysista.
Toimintamatkan todellisia rajoitteita selvitettiin Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä, joka mallinsi yhteistyössä ETH Zürichin kanssa valtakunnallisessa henkilöliikennetutkimuksessa 2010–2011 raportoidut henkilöautomatkat.
Lainsäädännöllä pitäisi varmistaa oikeus latauspisteeseen taloyhtiössä
Nyt taloyhtiöiden päätöksenteko voi estää latauspisteen rakentamisen. Tutkimuksen mukaan sähköauton käyttö olisi mahdollista 90 prosentissa suomalaisten matkoista, jos keskinopeat kotilatauspisteet yleistyvät.
Kaikilla kotitalouksilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta keskinopeaan kotilataukseen, jos asukaspysäköinti on toteutettu kadunvarsipysäköintinä tai taloyhtiön päätöksenteko estää latauspisteen rakentamisen.
Taloyhtiöiden päätös sallia tai kieltää latauspisteiden rakentaminen vaikuttaa ratkaisevasti sähköautoilun yleistymiseen.
– Lainsäädännöllä tulisi varmistaa, että taloyhtiön osakkaalla on mahdollisuus rakentaa latauspiste autopaikkaansa ilman taloyhtiön yhtiökokouksen enemmistön suostumusta, sanoo tutkimusta johtanut Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen.
Asukaspysäköintiin tarvitaan latausmahdollisuuksia
Jopa 94 prosenttia henkilöautomatkoista voitaisiin tehdä sähköautolla, jos sähköautojen lataus olisi mahdollista myös asukaskäytössä olevissa pysäköintilaitoksissa ja kadunvarsipaikoilla.
Kuntien tulisikin tutkijoiden mukaan määrätietoisesti edistää sähköautojen latauspisteiden rakentamista asukaspysäköintiin. Latauspisteiden rakentamista tulisi tutkijoiden mukaan edellyttää tontinluovutusehdoissa uusille asuinrakennuksille ja myös rakentamalla kadunvarsipysäköintiin latauspaikkoja.
– Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukaan uusiin ja peruskorjattaviin rakennuksiin tulee rakentaa vähintään yksi latauspiste kymmentä pysäköintipaikkaa kohti vuodesta 2025 alkaen. Tämä vähimmäistason edellyttämä määrä on kuitenkin aivan liian pieni, ja direktiivi tulee voimaan liian myöhään, Liimatainen toteaa.
Sähköauto on jo kokonaiskustannuksiltaan kilpailukykyinen
Kun sähköautojen akkujen hinnat alenevat, ja pikalatausverkosto kehittyy, sähköauton käyttö on mahdollista jopa 99 prosentissa suomalaisten henkilöautomatkoista.
Sähköautojen akkujen hinnan ennakoidaan laskevan 10–15 prosenttia vuodessa, minkä vuoksi toimintamatkaa voidaan kasvattaa ja auton hankintahinta alenee.
Runsaasti ajaville sähköauto on jo nyt kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto korkeasta hankintahinnasta huolimatta, selviää Trafin ”Ole edelläkävijä” -kampanjan laskelmista.
– Jälleenmyyntiarvoon kuitenkin liittyy epävarmuutta vielä, minkä vuoksi sähköautojen hankintatukea voidaan pitää perusteltuna, kertoo Tampereen teknillisen yliopiston tutkija Riku Viri.