Romutuspalkkion ehtoja syytä kiristää. Nollapäästöt kunniaan!

26.10.2017, klo 15:03Kommentteja 0

Sähköautoille kaavailtu hankintatuki edistäisi tieliikenteen sähköistymistä. Polttomoottoriautoille kaavaillun romutuspalkkion ehtoja olisi kuitenkin syytä kiristää. Näin toteaa Energiateollisuus sähköautoilun edistämistä koskevan lakiehdotuksen lausunnossa.

Ensi vuonna täyssähköauton ostajaa tuetaan valtion kassasta 2000 euron potilla, mikäli hallituksen esitys toteutuu. Riemua kestäisi neljä vuotta. Hankintatuen odotetaan käynnistävän Suomessa viimeinkin sähköautoilun aikakauden – tavoitteena on kiriä Norjan ja Ruotsin etumatka umpeen. Tällä hetkellä sähköautoja maahantuovat yritykset eivät edes vaivaudu tuomaan kaikkia sähköautomalleja Suomeen, koska kysyntä on vielä vaatimatonta.

Energiateollisuus ry on tyytyväinen hallituksen tekemiin linjauksiin. Hyvä, että tukitoimet otetaan käyttöön jo vuonna 2018. Samalla olisi kuitenkin analysoitava tukitoimien käytön vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Energiateollisuuden mielestä 2000 euron hankintatuki on tosin melko vähän ruotsalaisten 4000 euron tukeen verrattuna.

– Korkeamman tuen ohjausvaikutus olisi suuremi, mutta valtion budjettiin ankkuroidulla tukisummalla tuettavien sähköautojen määrä jäisi vähäisemmäksi, Energiateollisuus ry toteaa lausunnossaan.

– Olennaisinta on kuitenkin saada mahdollisimman paljon sähköautoja maanteille tukien avulla.

Hallituksen esityksen mukaan tukitoimet olisivat käytössä neljä vuotta. Tämä on energiatoimialan mielestä oivallinen linjaus – riittävä alkusysäys.

– Neljän vuoden aikana sähköautojen hinnat ehtivät laskea useimpien kuluttajien kukkarolle sopiviksi. Todennäköisesti myös akkuteknologia ehtii kehittyä tässä ajassa entistä tehokkaammaksi.

Energiatoimiala ehdottaa, että tukia voitaisiin myöntää etupainotteisesti, mikäli sähköautojen kysyntä kasvaa yli odotusten. Tällä tavalla vältettäisiin sähköautokaupan hiipuminen vuoden loppua kohti autonostajien jäädessä odottamaan seuraavan vuoden hankintatukia.

Hankintatuen kohdistaminen vain täyssähköautoille on energiateollisuuden mielestä hyvä ratkaisu.

– Tämä varmistaa tosiasiallisesti päästöttömän liikenteen tukemisen.


Romutuspalkkion ehdot kireämmiksi

Sähköautoilun edistämisen rinnalla hallitus haluaa kannustaa uusimaan polttomoottorikäyttöistä autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Hallitus toteuttaisi tavoitteen romutuspalkkioiden avulla. Romutuspalkkio tarkoittaa sitä, että uuden henkilöauton ostaja saisi alennuksen autosta, jos hän vie samalla omistamansa vanhan auton paalattavaksi. Esityksen mukaan romutuspalkkio maksettaisiin siinä tapauksessa, kun uuden hankittavan auton hiilidioksidipäästöt ovat alle 110 grammaa kilometriltä.

Energiateollisuus ry:n mielestä raja on liian korkea – 80 grammaa kilometriltä olisi sopivampi päästöraja, joka ohjaisi hankkimaan selvästi nykyistä vähäpäästöisempiä autoja. Esimerkiksi Euroopan unioni edellyttää autovalmistajilta keskimäärin 95 gramman päästörajaa kilometriltä vuoteen 2021 mennessä. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt Suomessa ovat tällä hetkellä keskimääräin 118 grammaa – suurin osa uusista autoista siis alittaisi hallituksen esittämän rajan.

– Tavallisten polttomoottoriautojen tarpeetonta tukemista pitäisi välttää. Valtiollisista tukieuroista mahdollisimman suuri osa pitäisi kohdistaa nollapäästöisillä autoille, Energiateollisuus ry huomauttaa lausunnossaan.

Laki romutuspalkkioista ja sähkökäyttöisten autojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden annetaan eduskunnan käsiteltäväksi todennäköisesti vielä lokakuun aikana.

 

TAUSTAA

Mitä hyvää on tiedossa?

Liikenteen sähköistyminen tuo paljon hyvää. Meluhaitat vähenevät ja kaupunkien ilmanlaatu parantuu, koska sähköautot eivät aiheuta typenoksidipäästöjä tai pienhiukkaspäästöjä. Suuremmassa kuvassa sähköautot ovat myös energiajärjestelmän tärkeä osa – akkujen kapasiteettia voidaan käyttää hyväksi kysyntäjoustojärjestelmissä, sähkön varastoinnissa ja jopa säätösähkön lähteenä. Sähköautoiluun liittyvä tekninen osaaminen taas voi tuoda suomalaisille yrityksille vientimahdollisuuksia – sähköautojen yleistyminen on kuitenkin maailmanlaajuinen trendi.

Liikenteen sähköistyminen auttaa Suomea myös saavuttamaan Euroopan unionin asettamat päästövähennystavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomessa suurin potentiaali vähentää hiilidioksidipäästöjä on ennen kaikkea liikenteessä.

Kuva Scanstockphoto

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää