Sähköautot eivät tuo paineita verkostoon tai tuotantoon
26.09.2017, klo 09:45•Kommentteja 2
Sähköautokeskustelussa on ajoittain ollut esillä sähköntuotanto ja -jakelu. On epäilty, että jos kaikki autot kulkisivat sähköllä, maamme sähköverkko ei riittäisi tai tuotantoa pitäisi rakentaa paljon lisää. Asiantuntija tyrmää nämä ajatukset ja kertoo, että älytekniikan avulla pärjätään nykyiselläkin kapasiteetillä.
– Verkkokapasiteetin riittämättömyys tai kapasiteetin lisätarve on harhakäsitys. Jos koko autokanta toimisi sähköllä, kasvaisi energiantarve korkeintaan 10 prosenttia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maahamme pitäisi rakentaa 10 prosenttia lisää voimalaitoskapasiteettia, rauhoittelee energiaverkkoasiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.
Sähköautoa ladataan usein yöllä. Silloin sekä verkoissa että tuotannossa on runsaasti vapaata kapasiteettia. – Jos kokonaisuus saadaan ohjattua optimaalisesti, ei meillä tarvita periaatteessa lainkaan lisäkapasiteettia. Kun ladataan älykkäästi, yöaikaan ja muuhun alhaisen kulutuksen aikaan painottuen, tuotetaan myös sähköautojen käyttämä sähkö puhtailla tuotantomenetelmillä. Tämä takaa sähköautoille päästöttömyyden myös käytetyn sähkön osalta.
Äly ohjaa latausta
– Älyllä sähköautojen latausta saadaan ohjattua joustavasti. Latausta voidaan esimerkiksi pätkiä, niin että osa latureista on vuorotellen hetken pois päältä, jos sähkönkulutukseen tulee piikki. Parhaimmillaan sähköautojen akkuja voidaan käyttää sähkövarastona ja ottaa niistä energiaa verkkoon ja laskea hetkellistä suurta tehontarvetta.
– Sähköautoista takaisin verkkoon siirrettävä sähkö vähentäisi suoraan fossiilisten polttoaineiden käyttöä, koska se korvaisi hetkellistä kulutuspiikkien aikaista, hiilellä ja maakaasulla tuotetun sähkön tarvetta. Tekniikka on jo olemassa.
Sähköautojen akustojen ottaminen osaksi energiajärjestelmää vaatii muutoksia, mutta teknisesti asia on ratkaistavissa. Lisäksi tämä on vielä tulevaisuutta, joka tulee ajankohtaiseksi sähköautojen lisääntyessä.
Akkuja ei tyhjennetä
Sähköautojen akkujen käyttäminen osana energiajärjestelmää ei tarkoita sitä, että sähköautojen akut tyhjennettäisiin, vaan purkausta rajoitettaisiin. Akuissa olisi esimerkiksi aina vähintään 80-90 prosenttia täydestä latauksesta. Näin varmistetaan, ettei akkujen käytöstä energiavarastoina koidu haittaa sähköautoilijoille. Päinvastoin, akusta erityistilanteissa puretusta sähköstä hyvitettäisiin autojen omistajia.
– Älykästä latausta varten pitää tietenkin olla infra kunnossa. Esimerkiksi sähköautoissa käytössä oleva type2-liitin sisältää jo älyä. Jotta älylatausta voidaan hyödyntää, pitää latauspiste olla käytännössä jonkin palvelutuottajan ringissä. Jopa tavalliseen kodin pistorasiaan voi toteuttaa älykkään ohjauksen. Nämä pitää vain ottaa huomioon rakennettaessa ja remontoidessa.
Lataustolppa kotiin
Sähköautoilun hienous on osittain kotilatauksessa. Autot seisovat valtaosan päivästä ja varsinkin yön, silloin on juuri oikea aika ladata auto. Näin se on aamulla valmiina seuraavan päivän ajoihin. Vain pidemmälle lähdettäessä pitää autoa ladata kodin ulkopuolella ja yleisiä latauspisteitä on jo paljon ja niitä rakennetaan jatkuvasti lisää. Kapasiteettiä on rakennettu ja rakennetaan jo nyt etukenossa sähköautojen määrään suhteutettuna.
– Kyllä sähköautoa varten kannattaa hankkia kotiin oma, esimerkiksi type2-tyyppinen latauspiste. Myös kaikista normaaleista kotipistorasioista lataaminen on sallittua. Tätä kuitenkin suositellaan vain tilapäiseen käyttöön. Lataaminen niistä on mahdollista, mutta kannattaa pyytää sähkömies varmistamaan verkon kestävyys ja esimerkiksi pistorasian liittimien kestävyys.
Finavialla on Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 40 sähköauton latausasemaa, jotka sopivat sekä keskinopeaan että hitaaseen lataukseen. Sähköautojen latauspisteet sijaitsevat pysäköintitaloissa P1 ja P5.
Varautumista sähköiseen liikkumiseen
Kaikissa uudiskohteissa ja suurempien remonttien yhteydessä kannattaa jo nyt huomioida sähköautojen, ja muun sähköllä tapahtuvan liikkumisen lisääntyminen, kuten esimerkiksi sähköavusteiset polkupyörät, skootterit ja moottoripyörät. Näitä kaikkia ladataan kotona, joten esimerkiksi asunto-osakeyhtiöissä polkupyörien säilytystiloissa kaivataan jatkossa sähköpistokkeita.
– Kun puhutaan liikenteen päästöjen vähentämisestä laajemmin, edelleen tarvitaan myös biopolttoaineita sähkön rinnalla liikennepolttoaineena. Biopolttoaineita käytetään varmasti vielä pitkään raskaan liikenteen autoissa, laivoissa ja lentokoneissa, mutta henkilöautot, polkupyörät ja muut yksityiskäyttöön tarkoitetut laitteet voidaan jo nyt toteuttaa sähköisinä.
Liikennepäästöjä vähentämään
Parlamentaarisen työryhmän väliraportissa otetaan jo kantaa niihin toimiin, joilla valtio voisi edistää liikennepäästöjen vähentämistä. Sähköautot ovat oleellinen osa liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämistä, mutta oikeansuuntaisiksi todettuja toimia on esityksessä vielä liian vähän.
- Positiivinen signaali on, että on ryhdytty puhumaan konkreettisista toimenpiteistä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, painottaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa
Kommentit
kirjoitti su lokak. 15 11:07:40 2017
kirjoitti ti lokak. 17 08:46:08 2017
(Ei otsikkoa)
Sähköverkkohinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto neljän vuoden jaksoissa. Yhtiöt eivät voi ottaa ylihintaa, tai muuten viranomainen puuttuu tähän ja velvoittaa palauttamaan ylituotot asiakkaille. Parhaillaan sähkömarkkinalaki velvoittaa verkkoyhtiöitä saneeraamaan verkot toimitusvarmoiksi vuoden 2028 loppuun mennessä. Tämä nostaa verkkotoiminnan investointeja ja kustannuksia heijastuen myös siirtohintoihin.
Kommentissa viitataan tehomaksuun, jonka yksittäiset yhtiöt ovat ottaneet käyttöön. Tehomaksu on uusi komponentti hinnoittelurakenteessa, mutta se ei kuitenkaan oikeuta yhtiöitä keräämään yhtään enempää tuottoa. Toki osalla asiakkaista sähkölasku voi nousta, mutta vastaavasti osalla laskee. Tehomaksun myötä hinnoittelu on eri asiakkaita kohtaan aiempaa oikeudenmukaisempaa.
Esa Niemelä
Asiantuntija, energiaverkot
Energiateollisuus ry
Asuntoja ei autoja kyllä
En usko. Verkon kaikki kustannukset ovat valuneet kuluttajan päälle. Siirtohinnat pakattavat ihmiset muuttamaan ulkomaille. Sääntekyä ei hinnoittelussa ole, vaikka sitä yritetään selittää. Nyt on jo suunnitteilla rangaistusmaksu talven virtapiikkeihin ja yösähkön poistosta puhutaan. Verkko ei missään nimessä kestä lisääntyvää sähköautojen määrää kun se ei enää kestä asuntojen En usko. Verkon kaikki kustannukset ovst valuneet kuluttajan päälle. Siirtohinnat pakattavat ihmiset muuttamaan ulkomaille. Sääntekyä ei hinnoittelussa ole, vaikka sitä yritetään selittää. Nyt on jo suunnitteilla rangaistusmaksu talven virtapiikkeihin ja yösähkön poistosta puhutaan. Verkko ei missään nimessä kestä autoilijoita kun se ei enää kestä asuntojakaan.