Sähköautot eivät tuo paineita verkostoon tai tuotantoon

26.09.2017, klo 09:45Kommentteja 2

Sähköautokeskustelussa on ajoittain ollut esillä sähköntuotanto ja -jakelu. On epäilty, että jos kaikki autot kulkisivat sähköllä, maamme sähköverkko ei riittäisi tai tuotantoa pitäisi rakentaa paljon lisää. Asiantuntija tyrmää nämä ajatukset ja kertoo, että älytekniikan avulla pärjätään nykyiselläkin kapasiteetillä.


 

– Verkkokapasiteetin riittämättömyys tai kapasiteetin lisätarve on harhakäsitys. Jos koko autokanta toimisi sähköllä, kasvaisi energiantarve korkeintaan 10 prosenttia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maahamme pitäisi rakentaa 10 prosenttia lisää voimalaitoskapasiteettia, rauhoittelee energiaverkkoasiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.

Sähköautoa ladataan usein yöllä. Silloin sekä verkoissa että tuotannossa on runsaasti vapaata kapasiteettia. – Jos kokonaisuus saadaan ohjattua optimaalisesti, ei meillä tarvita periaatteessa lainkaan lisäkapasiteettia. Kun ladataan älykkäästi, yöaikaan ja muuhun alhaisen kulutuksen aikaan painottuen, tuotetaan myös sähköautojen käyttämä sähkö puhtailla tuotantomenetelmillä. Tämä takaa sähköautoille päästöttömyyden myös käytetyn sähkön osalta.

 

Äly ohjaa latausta

–  Älyllä sähköautojen latausta saadaan ohjattua joustavasti. Latausta voidaan esimerkiksi pätkiä, niin että osa latureista on vuorotellen hetken pois päältä, jos sähkönkulutukseen tulee piikki. Parhaimmillaan sähköautojen akkuja voidaan käyttää sähkövarastona ja ottaa niistä energiaa verkkoon ja laskea hetkellistä suurta tehontarvetta.

– Sähköautoista takaisin verkkoon siirrettävä sähkö vähentäisi suoraan fossiilisten polttoaineiden käyttöä, koska se korvaisi hetkellistä kulutuspiikkien aikaista, hiilellä ja maakaasulla tuotetun sähkön tarvetta. Tekniikka on jo olemassa.

Sähköautojen akustojen ottaminen osaksi energiajärjestelmää vaatii muutoksia, mutta teknisesti asia on ratkaistavissa. Lisäksi tämä on vielä tulevaisuutta, joka tulee ajankohtaiseksi sähköautojen lisääntyessä.

 

Akkuja ei tyhjennetä

Sähköautojen akkujen käyttäminen osana energiajärjestelmää ei tarkoita sitä, että sähköautojen akut tyhjennettäisiin, vaan purkausta rajoitettaisiin. Akuissa olisi esimerkiksi aina vähintään 80-90 prosenttia täydestä latauksesta. Näin varmistetaan, ettei akkujen käytöstä energiavarastoina koidu haittaa sähköautoilijoille. Päinvastoin, akusta erityistilanteissa puretusta sähköstä hyvitettäisiin autojen omistajia.

– Älykästä latausta varten pitää tietenkin olla infra kunnossa. Esimerkiksi sähköautoissa käytössä oleva type2-liitin sisältää jo älyä. Jotta älylatausta voidaan hyödyntää, pitää latauspiste olla käytännössä jonkin palvelutuottajan ringissä. Jopa tavalliseen kodin pistorasiaan voi toteuttaa älykkään ohjauksen. Nämä pitää vain ottaa huomioon rakennettaessa ja remontoidessa.

 

Lataustolppa kotiin

Sähköautoilun hienous on osittain kotilatauksessa. Autot seisovat valtaosan päivästä ja varsinkin yön, silloin on juuri oikea aika ladata auto. Näin se on aamulla valmiina seuraavan päivän ajoihin. Vain pidemmälle lähdettäessä pitää autoa ladata kodin ulkopuolella ja yleisiä latauspisteitä on jo paljon ja niitä rakennetaan jatkuvasti lisää. Kapasiteettiä on rakennettu ja rakennetaan jo nyt etukenossa sähköautojen määrään suhteutettuna.

– Kyllä sähköautoa varten kannattaa hankkia kotiin oma, esimerkiksi type2-tyyppinen latauspiste. Myös kaikista normaaleista kotipistorasioista lataaminen on sallittua. Tätä kuitenkin suositellaan vain tilapäiseen käyttöön. Lataaminen niistä on mahdollista, mutta kannattaa pyytää sähkömies varmistamaan verkon kestävyys ja esimerkiksi pistorasian liittimien kestävyys.


Finavialla on Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 40 sähköauton latausasemaa, jotka sopivat sekä keskinopeaan että hitaaseen lataukseen. Sähköautojen latauspisteet sijaitsevat pysäköintitaloissa P1 ja P5.

Varautumista sähköiseen liikkumiseen

Kaikissa uudiskohteissa ja suurempien remonttien yhteydessä kannattaa jo nyt huomioida sähköautojen, ja muun sähköllä tapahtuvan liikkumisen lisääntyminen, kuten esimerkiksi sähköavusteiset polkupyörät, skootterit ja moottoripyörät. Näitä kaikkia ladataan kotona, joten esimerkiksi asunto-osakeyhtiöissä polkupyörien säilytystiloissa kaivataan jatkossa sähköpistokkeita.

– Kun puhutaan liikenteen päästöjen vähentämisestä laajemmin, edelleen tarvitaan myös biopolttoaineita sähkön rinnalla liikennepolttoaineena. Biopolttoaineita käytetään varmasti vielä pitkään raskaan liikenteen autoissa, laivoissa ja lentokoneissa, mutta henkilöautot, polkupyörät ja muut yksityiskäyttöön tarkoitetut laitteet voidaan jo nyt toteuttaa sähköisinä.

Liikennepäästöjä vähentämään

Parlamentaarisen työryhmän väliraportissa otetaan jo kantaa niihin toimiin, joilla valtio voisi edistää liikennepäästöjen vähentämistä. Sähköautot ovat oleellinen osa liikenteen aiheuttamien päästöjen vähentämistä, mutta oikeansuuntaisiksi todettuja toimia on esityksessä vielä liian vähän.

- Positiivinen signaali on, että on ryhdytty puhumaan konkreettisista toimenpiteistä liikenteen päästöjen vähentämiseksi, painottaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


kirjoitti su lokak. 15 11:07:40 2017

Asuntoja ei autoja kyllä

En usko. Verkon kaikki kustannukset ovat valuneet kuluttajan päälle. Siirtohinnat pakattavat ihmiset muuttamaan ulkomaille. Sääntekyä ei hinnoittelussa ole, vaikka sitä yritetään selittää. Nyt on jo suunnitteilla rangaistusmaksu talven virtapiikkeihin ja yösähkön poistosta puhutaan. Verkko ei missään nimessä kestä lisääntyvää sähköautojen määrää kun se ei enää kestä asuntojen En usko. Verkon kaikki kustannukset ovst valuneet kuluttajan päälle. Siirtohinnat pakattavat ihmiset muuttamaan ulkomaille. Sääntekyä ei hinnoittelussa ole, vaikka sitä yritetään selittää. Nyt on jo suunnitteilla rangaistusmaksu talven virtapiikkeihin ja yösähkön poistosta puhutaan. Verkko ei missään nimessä kestä autoilijoita kun se ei enää kestä asuntojakaan.

kirjoitti ti lokak. 17 08:46:08 2017

(Ei otsikkoa)

Sähköverkkohinnoittelun kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto neljän vuoden jaksoissa. Yhtiöt eivät voi ottaa ylihintaa, tai muuten viranomainen puuttuu tähän ja velvoittaa palauttamaan ylituotot asiakkaille. Parhaillaan sähkömarkkinalaki velvoittaa verkkoyhtiöitä saneeraamaan verkot toimitusvarmoiksi vuoden 2028 loppuun mennessä. Tämä nostaa verkkotoiminnan investointeja ja kustannuksia heijastuen myös siirtohintoihin.

Kommentissa viitataan tehomaksuun, jonka yksittäiset yhtiöt ovat ottaneet käyttöön. Tehomaksu on uusi komponentti hinnoittelurakenteessa, mutta se ei kuitenkaan oikeuta yhtiöitä keräämään yhtään enempää tuottoa. Toki osalla asiakkaista sähkölasku voi nousta, mutta vastaavasti osalla laskee. Tehomaksun myötä hinnoittelu on eri asiakkaita kohtaan aiempaa oikeudenmukaisempaa.

Esa Niemelä
Asiantuntija, energiaverkot
Energiateollisuus ry

Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää