Sähköisissä kulkuvälineissä on valinnanvaraa: kaikki eivät sovellu katukäyttöön

23.05.2018, klo 20:42Kommentteja 1

Sähköpyörien ja muiden sähköisten kulkuvälineiden odotetaan lisääntyvän pyöräteillä ja kaduilla. Kaikki myynnissä olevat laitteet eivät kuitenkaan ole laillisia yleisille teille.

Osa sähköpyöristä vaatii rekisteröinnin ja liikevakuutuksen, mutta onneksi suurin osa sähköpyöristä sekä sähkö- ja tasapainoskoottereista on katulaillisia. Keräsimme yhteen näitä laitteita koskevia määräyksiä.

Tutkimusten mukaan sähköavusteisen pyörän käyttäminen parantaa kuntoa ja tuo mukanaan terveyshyötyjä. Sähköavusteisen pyörän hyötyjä on tutkittu muun muassa Tanskassa, Norjassa, Hollannissa ja Belgiassa, joissa sähköpyöriä on huomattavasti suurempi osa pyöräkannasta kuin meillä Suomessa.

Tutkimusten mukaan sähköavusteisella pyörällä poljettaessa täyttyvät terveysliikunnan suositukset kaikilla avustustasoilla. Tietenkin fyysinen kuormitus jää sähköavusteisella pyörällä pienemmäksi, mutta toisaalta pieni avustus tekee pyöräilystä mukavampaa ja sähköpyörän hankinta näyttää lisäävän pyöräilyä.

Sähköpyörä on erinomainen ratkaisu myös niille, jotka kokevat pyöräilyn epämiellyttäväksi tai jopa raskaaksi. Sähköavustus tekee pyöräilystä mukavampaa ja kevyempää ja avustuksen suuruutta voi säätää ajaessa itselle sopivaksi. Esimerkiksi työmatkakäytössä voi polkea töihin suurimmalla avustuksella, jotta hiki ei nouse pintaan ja palata takaisin pienemmällä avustuksella ja panostaa enemmän kunnonkohottamiseen.

Sähköpyörä on myös monelle huippukuntoiselle ja maastossa viihtyvälle ratkaisu, josta he eivät kerran hankittuaan luovu. Sähköpyörällä sujuvat pidemmätkin lenkit ja vaikeimmatkin maastot.

 

Sähköpyörä verrattavissa tavalliseen polkupyörään

Sähköavusteiset polkupyörät, joiden maksimiteho on yleensä 250 W ja joissa sähkömoottorin avustus loppuu 25 kilometriin tunnissa, ovat täysin verrattavissa normaaliin polkupyörään. Näitä pyöriä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa, vaan ne menevät vakuutusyhtiöissä kotivakuutuksen piiriin. Suurin osa myytävistä sähköpyöristä on juuri tällaisia pyöriä. Ajoneuvolain mukaan tasapainolaudat, sähköpotkulaudat ja muut sähköllä kulkevat laitteet sekä maksimissaan 25 km/h kulkevat sähköavusteiset polkupyörät rinnastetaan jalankulkijoiksi.

Trafin mukaan sähköavusteisiin polkupyöriin, joiden maksiminopeus on 25 km/h sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia, vaikka moottoriteho olisi suurempi kuin 250 W. Tämän mukaan vielä 1000 watin (1 kW) moottorilla varustettuun, maksimissaan 25 km/h kulkevaan sähköavusteiseen pyörään sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia ja ne eivät vaadi rekisteröintiä.



Nopeuden kasvu ja kaasukahva tuo vakuutusvelvollisuuden

Jos pyörään lisätään säädin, ”kaasukahva”, eikä pyörä ole enää vain sähköavusteinen tai jos nopeus nostetaan yli 25 kilometrin tunnissa, muuttuu tilanne ja pyörälle tulee vaatimuksia vakuutusten ja rekisteröinnin suhteen. Sähköllä kaasukahvasta kulkeva pyörä vaatii vähintään liikennevakuutuksen.

Kun sähköpolkupyörän nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa, pitää pyörään ottaa liikennevakuutus. Tällainen pyörä ei myöskään enää edellytä välttämättä polkemista eli se ei ole sähköavusteinen, vaan se voi kulkea myös säätimestä, ”kaasukahvasta” vauhtia säätämällä.

Yli 25 kilometriä tunnissa kulkevat tai säätimellä käytettävät sähköpyörät vakuutetaan kevyinä moottoriajoneuvoina ja niihin voi liikennevakuutuksen lisäksi ottaa myös vapaaehtoisen kaskuvakuutuksen. Vakuutusluokka näillä pyörillä on sama kuin mopoissa. Tässä luokassa rakenteellinen nopeus saa olla enintään 45 kilometriä tunnissa.

Nopea sähköpyörä on viranomaisten silmissä mopo ja sen mukaan myös rekisteröitävä. Kustannuksia rekisteröinnistä tulee noin 200 euroa. Rekisteröitävään pyörään kiinnitetään samanlainen rekisterikilpi kuin mopoon ja pyöräillessä on oltava mukana myös rekisteriote.




Jalkakäytävällä avustavia liikkumisvälineitä

Kaupoista löytyy myös jalankulkua avustavia ja korvaavia liikkumisvälineitä, kuten sähköpotkulautoja ja tasapainolautoja, joilla saa kulkea jalkakäytävällä, jos ne kulkevat maksimissaan 15 kilometriä tunnissa. Koska tarkkoja määräyksiä näille kulkuneuvoille ei esimerkiksi valojen tai muiden turvaominaisuuksien suhteen ole, on tulkittu, että mikä ei erikseen ole kiellettyä on sallittua. Kannattaa kuitenkin muistaa jalkakäytävällä liikuttaessa, että laitteilla saa liikkua kävelynopeutta.

Kun nopeus kasvaa, pitää näilläkin sähköisillä laitteilla siirtyä pyörätielle. Katulaillisille tuotteille on tässä ryhmässä maksiminopeus 25 kilometriä tunnissa ja moottorikoko rajoitettu yhteen kilowattiin.

 

Lisää kevyistä sähkökäyttöisistä liikuntavälineistä kesän aikana sähköisissä kanavissa. Luvassa esimerkiksi esittelyjä ja koeajoja ym.

Teksti: Ari J. Vesa
Kuvat: Shutterstock

 

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


kirjoitti to toukok. 24 19:38:06 2018

Ei ihan

Alle 1 kW pyörä jossa käsikaasu ja kulkee polkematta max. 25 km/h ei vaadi rekisteröintiä. Varmistettu viime viikolla Trafilta.

Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää