Sähkömopo tuo arkeen apua
28.05.2015, klo 15:15•Kommentteja 4
Seppo Hongisto halusi sähkömopon, joka kulkee Suomen olosuhteissa, on helposti mukana kuljetettava ja sopii sekä kauppoihin että matkustamiseen. Sellainen löytyi. – Liikkumisen itsenäinen vapaus kuuluu meille kaikille.
Saksasta löytyi mieleinen matkailuauto ja Hongistot matkustavatkin mielellään kotimaassa ja maailmalla. Mopo pakkautuu kätevästi mukaan. Anneli-vaimon kanssa on mukava reissata.
Seppo Hongisto on aina halunnut tehdä kaiken elämässään täysillä.
– Liikuntaeste, vammautuminen tai ikääntyminen eivät saa syrjäyttää elämän vauhtipyörästä vaan silloin on mietittävä ja haettava apua siihen, miten taas pääsee parhaiten kiinni arkeen.
Hän toteaa, että vaikka elämä monella tapaa muuttuisikin, pitäisi liikkumisen ja ihmisten kohtaamisen jatkua.
– Nurkkaan ei saisi jäädä yksin murehtimaan.
Elämän uudet arvot
Seppo Hongiston sepelvaltimotaudin kiusaama sydämen aortta repesi kaksi vuotta sitten ja leikkauksen jälkeinen komplikaatio aiheutti Hongiston vasempaan jalkaan kuolion. Vasen jalka amputoitiin.
– Ensi järkytyksen jälkeen ajattelin kuitenkin aika pian, että haluan päästä takaisin arkeen kiinni ja olla minulle tärkeiden ihmisten lähellä.
Tähän oli suurena apuna myös vertaistuki, joka on kuin lumipalloilmiö – kun tukea saa itse, niin sitä haluaa myös jakaa muille avuntarvitsijoille.
Seppo Hongiston elämän onnenkantamoiset ovat puolisossa, lapsissa, lastenlapsissa ja upeissa hevosissa.
– Minulla on ollut monta tärkeää syytä päästä taas liikkeelle. Sain myös terapiakoiraksi vaimoltani kääpiövillakoira Pupen, jonka energisyys oli heti ensi tapaamisesta lähtien valloittavaa.
– Elämänhalu ja -ilo palasivat. Ilmeisesti jotain tärkeää on elämässä vielä tekemättä.
Sähkömopolla liikkumisen vapaus
– Etsin myös netistä sopivaa invamopoa eli sähkömopoa ja vaatimustasoni oli aika kova. Halusin ajopelin, joka kulkee Suomen olosuhteissa, on helposti mukana kuljetettava ja sopii sekä kauppoihin että matkustamiseen.
Seppo Hongisto sanookin, että sähkömopon hankinta pitää miettiä omasta lähtökohdasta.
– Esimerkiksi ruokakaupassa tarvitaan pientä kääntösädettä ja joillakin vaatimuksena saattaa olla se, että sähkömopolla voi huristella myös omaan kotiinsa.
Tärkeitä asioita ovat myös istuinmukavuus, ohjattavuus etenkin ajokortittomilla henkilöillä ja akun kestävyys.
– Myös oman liikkumisympäristön haasteet kannattaa miettiä eli millaisia kynnyksiä ja esteitä kohtaa esimerkiksi kauppamatkalla ja onko mopon takuu- ja huoltoasiat kunnossa. Mopo kannattaa myös koeajaa omassa ympäristössä.
Seppo Hongisto on iloinen, että rollaattorit ovat katukuvassa ihan tavanomainen näky. Sama tilanne on myös jo sähkömopojen kohdalla.
– Usein joku tulee nykäisemään hihasta ja kysyy ajokistani. Etenkin maakunnissa kauppamatkat saattavat olla pitkiäkin ja ikääntyneiden voimat ovat heikentyneet. Mielestäni ei tarvitse olla vammainen henkilö tai vanhus, jos hankkii sähkömopon. Se kannattaa hankkia silloin, kun se tuo arkeen apua ja iloa.
Seppo Hongistolle italialainen Di Blasin mopo täytti kaikki toiveet ja enemmänkin.
– Mopo ei ole vauhtihirmu, mutta kuusi kilometriä tunnissa riittää vaativaankin menoon. Kyllä siinä on käynyt niin, että minä ajan edellä ja vaimo ”kipittää” hikisenä perässä. Hongiston mopon huoltovapaa akku irtoaa muutamassa sekunnissa. Vääntöäkin löytyy, sillä etupyörään sijoitettu 250 watin sähkömoottori jaksaa kuljettaa satakiloisenkin kuskin jyrkkää mäkeä ylös.
Hongiston mopossa voi vaihtaa käsijarrun puolta, mutta siinä on myös rumpujarru. Siro rakenne ja pieni kääntösäde toimivat hyvin myös vaikkapa kerrostaloyhtiössä.
– Elämänlaatuni parani heti, kun pääsin taas liikkeelle. Olen myös saanut proteesin, jossa on tietokoneavusteinen polvi.
Kahvittelua ja maailmanparannusta
Työelämässä Hongistolla ei ollut juuri aikaa torikahveille. Nyt niistä on tullut mukava ajanviete.
– Höpöttelemme ukkojen kesken. Välillä keskustelemme sähkömopoistakin, sillä ne ovat yhtä lailla kiehtovia kuin autot.
Seppo Hongisto toteaa, että torilla on kaikenlaisia kuppikuntia. Niistä on helppo löytää itselle mieleinen.
– Ei ole mitään merkitystä millaisessa työpuvussa kukin on työrupeamansa tehnyt. Asian ydin on ihmisyydessä ja inhimillisyydessä. Kun ihmisille tapahtuu jotain traumaattista, on koottava kaikki verkostot, vertaistuki ja elämä mahdollisimman eheäksi.
Pakatun mopon mitat: korkeus 48 cm, eveys 62 cm ja syvyys 39 cm
Sähkömoottori: teho 250 W
Nopeus: 6 km/h eteenpäin, 3 km/h taaksepäin
Paino: 25 kg akun kanssa
Mopon voi tilata lyhytkasvuisen mitoituksin pidemmällä toimitusajalla ja vaihtaa kaasukahvan puolta.
Hinta: noin 3000 euroa
Lisätietoja: www.portter.fi
Etelään mopoilemaan
Siirry sähkömopoon tilavassa eteisessä tai autokatoksessa ja ajele hiljaisesti ja tasaisesti 30–40 kilometrin päivämatkoja. Sähkömopo ei saastuta eikä pidä meteliä. Sillä voi ajaa sisään kauppakeskuksiin ja virastotaloihin.
–Toisille sopii paremmin kolmipyöräinen pienikokoinen ja toisille taas nelipyöräinen kookkaampi menijä, kertoo Respecta Oy:n myyntipäällikkö Juha Matila.
Matila sanoo, että sähkömopojen suosio on vahvassa nousussa.
–Monella matkailu tulee kuvioihin eläkkeelle siirryttäessä. Euroopassa ja Välimeren maissa mopolla ajeleva seniori on tavallinen näky. Usein kyseessä ei ole suinkaan vammaisuus, vaan halu liikkua kohteessa enemmän väsyttämättä itseään tarpeettomasti.
Moni hankkii sähkömoponsa itse sen vuoksi, ettei julkinen terveydenhuolto syty ajatuksesta. Elämänpiiri laajenee kovasti, kun päivän mittaan voi ajella 30–50 kilometriä ympäristössään.
Vuokraa sähkömopo
– Moni asiakas käyttää myös Respectan vuokrauspalvelua. Meiltä vuokrataan sähkömopoja alkaen viikonlopusta aina koko kesän ajalle. Tarjoamme myös asiakkaan oman mopon talvisäilytyksen, johon sisältyy akusta huolehtiminen lataamalla sitä säännöllisesti. Monelle seniorille sähkömopo on myös tilakysymys, talvisäilytys on siksikin suosiossa.
Orion (valmistaja Invacare):
– Helppokäyttöinen sähkömopo ulko- ja sisäkäyttöön. Portaaton nopeudensäätö 12 km/h saakka. Sivulle kääntyvä pehmustettu penkki helpottaa siirtymistä. Helppo latauskäytäntö, aja päivällä – lataa yöllä.
– Mittoja: leveys 62 cm, pituus 127 cm, maksimikäyttäjäpaino 136 kg, ajomatka (täydellä akulla) 36 km.
Minicrosser (valmistaja Medema ):
– Ylellinen M2 sähkömopo ajotietokoneella. Ajovalot syttyvät päivävaloautomatiikan avulla automaattisesti hämärässä, värinäyttö ilmoittaa jäljellä olevan ajomatkan, tulossa olevan huoltotarpeen. Turvallisuutta antaa peruutuksen äänimerkki ja varashälytin.
– Mittoja: leveys 66 cm, pituus 135 cm, maksimikäyttäjäpaino 175 kg, ajomatka (täydellä akulla) 55 km.
Teksti: Mirkka Kortelainen
Kuvat: Timo Porthan
Kommentit
kirjoitti ma tammik. 18 01:38:47 2016
kirjoitti ma tammik. 18 01:42:51 2016
niku
Mopon hinta kiinassa, japaanissa on euroissa 100-500 egee, verot suomessa päälle niin ne on noin 500 egee veroineen, ja täällä suomessa 3000- 10000 egee ihan järjetöntä touhua.
kirjoitti ma tammik. 18 01:48:19 2016
niku
Sain juuri kiinasta tarjouksen Teslan suunnittelemasta kolmipyörä moposta,
Kotiinkuljetettuna ja verot maksettuna 700 euroa, ja sopimuksen että voin niitä myydä suomessa.,
Repikää siitä
kirjoitti ma tammik. 18 01:57:07 2016
niku
Toihan tarkkoittaa sitä että voin kilpaila kaikkien kanssa, sillä kiinalla on rahaa, ja minulla myynti valtti hinnassa, suomessa, Ruotsissa, ym
Nää suomen kalliit firmat kaatuu, sen takaan.
niku
eipä noissa ole muuta vikaa kun hinta, samalla hinnalla saa jo auton + kuljettajan eli taksin , mihin toi korkea hita perustuu .. täyttä bullia ko homma, täytynee tilata vastaavat suoraan kiinasta.