Sähköpotkulauta, monipuolisuutta työhön ja vapaa-aikaan
09.08.2018, klo 16:10•Kommentteja 0
Moni on havainnut kesällä ihmisten viilettävän kaupungin kaduilla sähköpotkulaudalla. Sähköpotkulaudasta on moneksi. Se ei ole lasten leikkikalu, vaan sopii hyvin työpaikalle sekä työmatkalle. Sillä liikkuessa ei pomonkaan kauluspaidan kaulus kostu hiestä.
– Katselin pari vuotta moposkootteria lähinnä työmatkoilla liikkumiseen. Polttomoottorikäyttöinen skootteri jäi kuitenkin keväällä pois ajatuksista, koska tässä oli luonnollinen väli hypätä mukaan sähköiseen liikkumiseen. Kun vielä oli tarve saada menopeli mukaan mökille, sähköskootteri oli ainoa järkevä vaihtoehto, sanoo työmatkat sähköskootterilla huristeleva toimitusjohtaja Jan Wikström Adato Energiasta.
Potkulaudan hankinnassa Wikström päätyi Horwin K1 350W E-skootteriin keveyden ja kokoon taitettavuuden vuoksi. Erikoinen ulkonäkö tuli kaupan päälle. – Olen ajanut tällä nyt kesän aikana muutaman sata kilometriä. Tämän saa helpolla kasaan, auton tavaratilaan mahtuvaksi ja laite painaa vain 18 kiloa. Käsittely on vaivatonta ja vauhtia löytyy parhaimmillaan 25 kilometriä tunnissa. Yhdellä latauksella pääsee etenemään 30 – 40 kilometriä.
Horwinin akku latautuu tyhjästä täyteen viidessä tunnissa, mutta harvoin akku ajetaan tyhjäksi, joten latausajat ovat lyhyempiä. Laitetta voi ladata sellaisenaan tai akku on myös helposti irrotettavissa, jos haluaa viedä pelkän akun sisään.
– Nyt voin jo kokemuksesta sanoa, että sähköskootteri on toimiva vaihtoehto ekologiseen, päivittäiseen työmatkaliikkumiseen. Skootterin nopeus on kaupunkiolosuhteisiin riittävä ja se on toiminut ongelmitta. Tällä ajelee hymyssä suin ja nämä selvästi kiinnostavat myös muita kaupungissa liikkuvia, kertoo Wikström ja vääntää kaasua musiikin soidessa taustalla sähköskootterin bluetooth kaiuttimista.
Työn sujuvuus ja tuottavuus nousuun sähköpotkulaudalla
Talotekniikkayritys Aro Systemsissä on parannettu työn sujuvuutta ja tuottavuutta potkulaudalla isolla kauppakeskustyömaalla. – Lähdimme kesän alussa kokeilemaan sähköpotkulaudan toimivuutta työmaaolosuhteissa. Lauta vaatii tasaisen alustan ja parkkihalli oli työympäristönä soveltuva sähköpotkulaudalle. Sähköpotkulauta tuli lisäksi käyttöön projektin vaiheeseen, jossa jouduttiin liikkumaan jatkuvasti pidempiä matkoja edestakaisin työmaalla, kertoo Aro Systems Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Jukka Aro.
Aro Systemsin käytössä oleva Ninebot by Segway ES4 potkulauta on täyttänyt laitteelle työmaaolosuhteissa asetettavat vaatimukset. Laitteen potku on riittänyt kiidättämään sähkömiehen ja varusteet nopeasti ja vaivatta ympäri työmaata. Projekti-insinööri Ville Hopia arvioi, että sähköpotkulauta säästää isolla työmaalla noin tunnin työaikaa päivässä, kun liikkumiset hoituvat nopeasti.
– Sähköpotkulauta on mainio esimerkki, ettei tuottavuuden parantamisen tarvitse olla aina vaikeasti ymmärrettävien prosessien hiomista tai tylsää taulukkolaskentaa. Firman väreissä liikkuva sähköpotkulauta tuo myös positiivista näkyvyyttä työmaalla ja edustaa dynaamisuutta parhaimmillaan. Toivon tämän esimerkin kannustavan kaikkia kehitysideoiden esiin tuomiseen. Parhaat oivallukset syntyvät yleensä työn ääressä ja helpottavat työntekoa päivittäin. Tässäkin tapauksessa tunti kävelyä muuttui tehokkaaksi työajaksi, painottaa Aro.
Jukka Aron mukaan kokemukset sähköpotkulaudasta ovat pelkästään positiivisia. – Tulemme varmasti käyttämään sähköpotkulautoja tulevaisuudessa muillakin niiden käyttöön soveltuvilla työmailla.
Vaihtoehtoja erilaisiin käyttötarkoituksiin
Sähköpotkulautojen kysyntä on selvässä kasvussa. Preeco.fi:n Juha-Matti Raappana kertoo sähköpotkulautojen maahantuontimäärien kasvavan noin 30 prosenttia vuodessa. Hän uskoo kasvuun myös tulevina vuosina. – Erilaiset määräykset eri maissa tuovat haasteita sopivien tuotteiden löytämiseen. Laitteiden turvallisuus on tärkeää ja yleisillä alueilla, kaupungeissa, teillä ja kaduilla käytettäessä pitää niiden vastata määräyksiä. Ostajien on voitava luottaa, että myytävät laitteet ovat laillisesti yleisillä kaduilla ja teillä käytettäviä.
– Malleja löytyy eri käyttötarkoituksiin. Pienimmät soveltuvat hyvin lapsille, mutta tarjolla on runsaasti myös aikuisille suunnattuja malleja. Valikoima tulee varmasti tulevaisuudessa vielä kasvamaan nykyisestä. Rengaskoolla voidaan vaikuttaa siihen, millaisella alustalla on mukava ajella.
Pienipyöräisimmät ovat selvästi parhaimmillaan kovilla ja tasaisilla asfalttialustoilla, kun isompipyöräisillä voi poiketa myös hiekkaisille alustoille ja jopa metsään.
Mukavuutta ja sujuvuutta työmatkoihin ja vapaa-aikaan
Sähköpotkulauta vastaa hyvin pieniin ja nopeisiin liikkumistarpeisiin. Kokeilimme kesän aikana kahta erityyppistä laitetta sekä työmatkoilla että vapaa-aikana. Käytössämme oli PURO Kawasaki KX-SF6.5 sekä Preeco Vision 1000W 36V.
Kokeilemamme sähköpotkulaudat poikkeavat aika oleellisesti toisistaan. Kawasaki Puro on pienikokoinen ja helposti mukana kulkeva sähköpotkulauta, jota ajetaan seisaaltaan. Pienipyöräisessä Kawasakissa veto on etupyörässä ja tämä asetelma ei ole parhaimmillaan kovien pintojen ulkopuolella. Preeco Vision on selvästi painavampi ja sitä ajetaan istuen. Kun laite on varustettu lisäksi suurilla pyörillä ja off-road renkailla, voi Preecolla poiketa myös hiekka-alustoille ja metsään huoletta.
Kawasaki Puro on kätevä laite esimerkiksi työmatkoille ja muuhun liikkumiseen, jossa kuljetaan asfaltilla ja jossa laite halutaan ottaa mukaan myös julkisiin kulkuvälineisiin ja sisälle toimistoon tai kotiin. Preeco Visionin lähes 50 kilon paino rajoittaa sen mukana viemistä esimerkiksi kerrostaloasuntoon, vaikka sekin on kokoontaitettava. Mutta jos laitteen säilytystilat ovat kadunvarrella tai pihalla, tarjoaa Preeco pääsyn myös epätasaiselle alustalle tai metsään.
Toiminnoiltaan molemmat laitteet ovat helppokäyttöisiä ja riittävän tukevia jokapäiväiseen käyttöön. Kaikkein kätevintä olisi, jos kotoa löytyisi molempien tyyliset laitteet ja voisi valita aina sen mukaan, minne on menossa ja haluaako ajaa ylväästi seisten tai rennosti istuen.
Ei ihme, että sähköpotkulaudat herättävät kiinnostusta. Ne tarjoavat mukavuutta ja helppoutta liikkumiseen myös aikuisille.
Tekniset tiedot:
Preeco Vision 1000W
Mitat (P x L x K): 147 x 65 x 120 cm
Tuotteen paino: 46 kg
Renkaat: edessä: 2,5 – 10, takana: 2,5 – 10
Nopeus: jopa 25 km / h
Vaihdelaatikko: automaattinen
Akku: 36 V 12 AH
Vetotapa: sähkö / ketju
Jarrut: edessä ja takana levyjarru
Moottori: 1000 Watt 36 V
Toimintaetäisyys: noin 20 km
Maahantuonti ja lisätiedot: Preeco Trading Oy, www.preeco.fi
Kawasaki Puro KX-SF6.5
Rengaskoko: 6,5 tuumaa
Moottorin teho: 250 W x 2
Nousukulma: 15 astetta
Enimmäiskantavuus: 100 kg
Akkukapasiteetti: 7,2 A / 173 Wh
Toimintaetäisyys: noin 25 km
Nopeus: jopa 18 km / h
Tuotteen paino: 10,8 kg
Maahantuonti ja lisätiedot: Aurora Group Finland Oy, www.auroragroup.fi
Ninebot by Segway ES4
Koko: 102 x 43 x 113 cm
Paino: 14 kg
Enimmäiskantavuus: 100 kg
Huippunopeus: <30 km / h (25 km / h)
Toimintaetäisyys: noin 45 km
Akkukapasiteetti: 374 Wh
Nimellisteho: 300 W
Suurin teho: 800 W
Maahantuonti ja lisätiedot: Golden Door Oy, www.segway.fi (myynti vain yrityskäyttöön)
Segway sähköpotkulautojen myynti yksityishenkilöille
Horwin K1 350W E-skootteri
Mitat: 120 x 61,5 x 98,5 cm
Teho: 350 W
Jännite: 36 V
Pyörän koko: 12”
Nopeus: <30km/h
Toimintasäde: 31 – 60 km
Latausaika: 3 – 5h
Paino: 18 kg
Kantavuus: 120 kg
Maahantuonti ja lisätiedot: J. Kärkkäinen Oy, www.karkkainen.com
Teksti: Ari J. Vesa