Tasapainoskootterit tulevat
24.02.2016, klo 09:30•Kommentteja 1
Tasapainoskootterilla liikkuminen on yllättävän hauskaa ja se onnistuu hyvin myös teini-iän jo ohittaneelta. Tuleva kevät ja kesä näyttävät, kuinka iso ilmiö tasapainoskoottereista tulee.
Hyppään rohkeasti tuntemattomaan. Tarkemmin sanoen laudan päälle, joka on karata heti altani.
Kokeilen Avionboard-tasapainoskootteria ensimmäistä kertaa sisätiloissa, kapeassa käytävässä, jossa saan tukea molemmista seinistä. Ratkaisu osoittautuu järkeväksi, sillä laitteen ohjaaminen tuntuu aluksi varsin haasteelliselta.
Noin kymmenessä minuutissa saan kuitenkin juonesta kiinni. Kun siirrän painoani eteenpäin, niin lauta menee samaan suuntaan. Jarrutan siirtämällä painoa taaksepäin ja käännyn haluamaani suuntaan siirtämällä myös painoani samaan suuntaan.
Liikenteeseen jalankulkusäännöillä
Tasapainoskootterit, joita kutsutaan joskus myös leijulaudoiksi, saapuivat Suomeen syksyllä 2015. Tieliikenteessä uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulivat lailliseksi viime vuodenvaihteessa.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta niiden nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa saa olla tehoa maksimissaan 1 kW ja niiden maksiminopeus voi olla enintään 15 km tunnissa. (Avionboardin, jonka olen saanut koekäyttöön, huippunopeus on 10–12 km tunnissa.)
Laitteilla liikutaan jalkakäytävällä kävelynopeutta. Tasapainoskoottereille ei ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastinten suhteen eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Liikenneturvasta kuitenkin muistutetaan, että koska tasapainoskoottereilla kulkevat liikkuvat nopeammin kuin jalankulkijat, niin on tärkeää huolehtia oikeasta tilannenopeudesta ja huomioida tarkkaan jalankulkijat.
Katseet kääntyvät
Tasaisella lattialla menoni tasapainoskootterilla sujuu pian hyvin, teen jo melkein taskuparkkeerauksenkin. Kun sinnikkäästi yritän, niin pääsen myös käytävän maton reunan yli.
Mutta parikymppiseltä pojaltani, jolla on skeitti- ja vapaalaskutaustaa, oppiminen sujuu tietenkin paljon nopeammin.
Mokoma ehdottaa jo, että hankittaisiin toinenkin skootteri, niin voitaisiin pitää kilpailu.
Ei aikaakaan, kun poika karkaa ovesta ulos ja huristelee laudalla kaupungin keskustan läpi. Katseet kääntyvät ohikulkevista autoista.
Kännykätkin olivat hassuja
Aika näyttää, kuinka isoksi ilmiöksi tasapainoskootterit nousevat. Osviittaa saamme varmasti jo tulevana keväänä ja kesänä – talvikäyttöön laitteet eivät ole omiaan.
Tasapainoskootterit ovat nousseet jo nyt ainakin pienimuotoiseksi some-ilmiöksi. Laitteiden yleistymistä saattaa kuitenkin hillitä 500–600 euron hinta, samalla summalla kun voi saada vaikkapa ihan oikean käytetyn skootterin.
Tasapainoskootterilla kurvailu on teini-iän ylittäneenkin mielestä hauskaa. Suurin kynnys julkisille paikoille menemiseen on ehkä turha itsekritiikki, ajatus, että miltähän näytän muiden silmissä.
Vaan pidettiinhän aikoinaan myös kännykän käyttöä julkisella paikalla jotenkin outona ja hassun näköisenä.
Varastomiehen tai videokuvaajan apulainen?
Tasapainoskootterin maksiminopeus saa olla enintään 15 km tunnissa.
Tasapainoskoottereille saattaa löytyä myös hyötykäyttöä työelämässä. Ne voivat osoittautua käteviksi kulkuvälineiksi vaikkapa varastoissa tai lentokentillä ja kuvatessa niiden avulla voi tehdä näyttäviä kamera-ajoja.
Uusia sovellusmahdollisuuksia etsitään koko ajan. Jokin aika sitten esimerkiksi Etelä-Amerikassa pappi päätti piristää messua ilmaantumalla kirkkoväen eteen tasapainoskootterilla.
Mies laitettiin kyllä vähäksi aikaa viralta.
Segwaylla polkupyöräsäännöillä
Suomessa saattavat yleistyä tulevaisuudessa myös Segwayt, joilla huristelee esimerkiksi Solsidan-televisiosarjan Fredde. Segway-laitteet ovat tasapainoskoottereita suurempia ja ne tunnistaa käsitangosta.
Segway on laitteiden tunnetuin valmistaja. Valmistajia on muitakin, mutta kulkupelille ei ole vielä vakiintunut omaa yleisnimeä.
Suurin osa segway-laitteista lasketaan kategoriaan enintään 25 kilometriä tunnissa kulkevat ja maksimissaan 1 kW:n tehoisen kevyet sähköajoneuvot. Niitä käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä.
Segwayn pääsääntöinen kulkuväylä on pyörätie, mutta itsestään tasapainottuvaa laitetta voidaan käyttää kävelyvauhdilla myös kävelytiellä.
Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Ilari Välimäki ja Avionboard
mielipiteitä ja kokemuksia tasapainoskoottereista
Oon siis ajatellu tällasen ostamista, niin oisko kellään kokemuksia ja jonkin näkösiä ajatuksia näsitä? :)