Työmatka taittuu potkulaudalla seisten: Sähköpotkulauta vie
04.08.2016, klo 14:02•Kommentteja 0
Sähköpotkulaudat ovat Suomen liikenteessä uusi ilmestys. Tieliikennelain uudistus tämän vuoden alussa teki keveistä sähköajoneuvoista laillisia kulkuvälineitä. Pitkäkin työmatka voi taittua leppoisasti sähköpotkulaudalla seisten.
Sähköntuotantoasiantuntija Kati Takala huristelee kymmenen kilometrin työmatkansa sähköpotkulaudalla. — Potkulauta on helppo taitella salkun muotoiseksi kantamista varten, Takala kertoo.
Sähköntuotantoasiantuntija Kati Takala hurauttaa kymmenen kilometriä pitkän työmatkansa sähköpotkulaudalla aina kun sää on suosiollinen. Tukeva sähkömoottorilla varustettu potkulauta saavuttaa parhaimmillaan 25 kilometrin tuntinopeuden.
— Sähköpotkulauta on monessa mielessä kätevämpi kuin sähköpolkupyörä, Takala toteaa.
— Sähköpotkulaudalla pääsee kaikkiin joukkoliikennevälineisiin, mikäli matkaa on syystä tai toisesta jatkettava bussilla, junalla, metrolla tai ratikalla. Sähköpotkulauta taittuu helposti kannettavaan salkkumaiseen muotoon tai sen voi pakata perässä vedettävään kassiin. Laite painaa vain 15 kiloa.
Keveistä sähköajoneuvoista ja kävelyä avustavista laitteista tuli laillisia kulkuvälineitä tieliikenteessä tämän vuoden alussa. Kati Takalan sähköpotkulauta luokitellaan suurikokoiseksi keveäksi sähköajoneuvoksi, koska sillä voidaan saavuttaa enimmillään 25 kilometrin tuntinopeus. Tällaisen laitteen käyttöön sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin polkupyörän käyttöön. Pienemmät laitteet taas rinnastetaan rullaluistimiin ja niihin sovelletaan jalankulkijoiden liikennesääntöjä. Pienempien sähkökäyttöisten laitteiden huippunopeus saa olla korkeintaan 15 kilometriä tunnissa.
Sähköpotkulaudalla on helppo liikkua kaupunkialueella. Kiireiset liikemiehet ja liikenaiset voivat hurauttaa sähköpotkulaudalla kokouksesta toiseen suihkun raikkaana jakkupuku päällä tai solmio kaulassa — sähköpotkulaudan kanssa ei tule hiki. Moottorikin on niin vahva, että potkia ei tarvitse edes ylämäessä.
— Jyrkässä mäessä vauhti tietenkin hidastuu, mutta vääntöä vempeleessä riittää, Takala kertoo.
Omakotialueella asuvan Takalan mukaan kymmenen tuuman kokoiset ilmatäytteiset renkaat toimivat hyvin myös soratiellä.
Katso, miten sähköntuotantoasiantuntija Kati Takala hurauttaa paikasta toiseen sähköpotkulaudalla.
Kymmenen kilometrin työmatka sähköpotkulaudan päällä seisten vaatii hieman totuttelua. Takalan mielestä tämä sopii kuitenkin erittäin hyvin toimistotyöntekijälle. Sähköpotkulauta on tukeva laite ja tuntuma sen käyttöön syntyy nopeasti. Katujen reunakivien ylittämisessä kannattaa olla kuitenkin tarkkana, jotta lauta ei töksähtäisi katukiveyksen reunaan.
Takalan Inokim Quick 2 Hero -merkkinen sähköpotkulauta toimii 250 watin tehoisella moottorilla. Laudassa on kolme erilaista maksiminopeuden mukaista nopeusaluetta. Lisäksi laudassa on vakionopeuden säädin, jolloin lauta pitää yllä säädettyä nopeutta ilman, että kuljettajan tarvitsee pitää ”kaasukahvaa” koko ajan pohjassa.
Yhdellä latauksella sähköpotkulauta liikkuu 15—25 kilometriä. Tyhjentyneen akun lataus kestää 2—4 tuntia. Akun käyttöikä on 3—5 vuotta. Lauta jaksaa kantaa maksimissaan 120 kilon painoista kuljettajaa. Käsikäyttöisillä jarruilla voidaan jarruttaa kumpaakin pyörää — takana on levyjarru.
Teksti ja kuvat: Petri Sallinen