Vene ja sähkö
26.05.2016, klo 10:31
Yhä useammassa veneessä käytetään myös niin sanottua maasähköä eli samanlaista 230 V sähköä kuin kotona. Kun vene varustellaan maasähkölaitteilla, pitää muistaa muutamia turvallisuussääntöjä. Näin sähkönkäyttö on veneessäkin turvallista.
Vierasvenesatamissa alkaa maasähkön tarjoaminen olla laituripaikoilla välttämättömyys veneilijöiden houkuttelemiseksi. Nykyaikaiset laiturien liitäntäkotelot on varustettu CEE-pistorasioilla, joiden suojausluokka on IP44. Onkin tärkeää, että niin laitureilla kuin muuallakin ulkoalueilla suojausluokat vastaavat sähkölaitteiden käyttöolosuhteita.
Satamalaitteistoissa on tärkeää käyttää CEE:n mukaisia pyöreitä pistorasioita ja pistotulppia liitännöissä. CEE-järjestelmän mukaiset liittimet estävät vaihe- ja nollajohtimien vaihtumisen. CEE-pistokkeet ovat myös kestävämpiä ja niiden kotelointi on parempi. Pistotulpat pysyvät myös CEE-pistorasioissa tukevammin paikoillaan.
Veneeseen asennettavien laitteiden, kuten vesivaraajien ja akkulaturien tulee olla kaksoiseristettyjä. Kaksoiseristetyissä laitteissa suojakuori ei ole yhteydessä suojamaahan. Maasähkölaitteet pitää sijoittaa niin, ettei veden ole mahdollista päästä laitetilaan.
Kaapelin liittimet
Laiturin ja veneen väliin sijoitetun maasähkökaapelin tai veneen kannella olevan maasähkökaapelin pistokkeiden ja liittimien tulee olla IP67 kotelointiluokkaa. Tämä kotelointiluokka on pölytiivis ja se kestää jopa hetkellisen upotuksen veteen. Kunnon kotelointi ehkäisee vahingot, jos kaapeli luiskahtaa veteen, kastuu rankkasateessa tai myrskyssä.
Kannattaan myös muistaa, että veneen kiinteät asennukset saa tehdä vain työhön valtuutettu sähköurakoitsija. Jo oman turvallisuuden vuoksi asennusten tekemistä itse ei kannata edes harkita.
Varo sähköiskua
Kosteassa ja vedessä on sähköiskun vaara aina suurempi. Jos esimerkiksi koskettaa vaihejohdinta ja on avojaloin märässä veneessä tai koskettaa samaan aikaan maahan tai veteen yhteydessä olevaa metallirakennetta, on aidosti hengenvaarassa sähköiskun vuoksi. Samanlainen vaaratilanne syntyy jos samaan aikaan koskettaa vaihejohdinta ja kaapelin muita johtimia.
On myös tärkeää käyttää oikeankokoisia sulakkeita ja vikavirtasuojausta. Sulakkeisiin ja johdonsuojakytkimiin ei saa kuitenkaan koskaan täysin luottaa. Sähkölaitteiston kunto kannattaakin varsinkin veneessä tarkistuttaa säännöllisesti. Maasähkönsyöttö pitää varmistaa sekä laiturilla että veneessä vikavirtasuojalla. Myös 230 V aggregaatilla ja invertterillä pitää olla omat vikavirtasuojansa ennen niiden kytkemistä veneen sähkökeskukseen ja laitteisiin.
Teksti: Ari J. Vesa