Häiriötöntä sähkönjakelua arvostetaan
22.02.2017, klo 07:24•Kommentteja 0
Energiayhtiöiden asiakkaat ovat aiempaa tyytyväisempiä oman yhtiönsä palveluihin ja toimintaan. Erityisesti sähkönjakelun häiriöttömyys ja vikojen tai häiriöiden korjausnopeus tyydyttävät asiakkaita.
Uudistetussa tutkimuksessa kartoitettiin aiempaa enemmän asiakastarpeita ja asiakasnäkökulmaa. Perinteisten asiakastyytyväisyysmittareiden ohella kyselyssä selvitettiin asiakkaiden odotuksia eri palvelukanavista sekä palveluista ja tuotteista.
Ystävällisyys ja palveluhalu saavat kiitosta
Asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ystävällisyyteen ja palveluhaluun sekä sovittujen asioiden hoitamiseen. Myös sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyys sekä yhtiöiden luotettava imago tyydyttävät. Lisäksi tekstiviestihäiriötiedottaminen saa runsaasti kiitosta niiden asiakkaiden osalta, jotka sen ovat ottaneet käyttöön.
Kielteisimmin yhtiöiden toiminnassa arvioidaan sähkön- tai lämmönkäytön neuvontapalvelun toimivuutta. Imagotekijöissä, jotka koskivat yhtiön läheisyyttä ja joustavuutta oli melko suuria eroja eri yhtiöiden välillä.
Tyytyväisyys energiayhtiöihin nousussa
Asiakkaat antavat energiayhtiöille edelleen erittäin hyvän arvosanan kokonaistyytyväisyydestä. Tyytyväisyyden arvosana on 3,74 asteikolla 1-5. Vaikka tulos on vain vähän parempi kuin vuonna 2015, on tyytyväisyydessä selvä nouseva trendi vuodesta 2011 lähtien.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2016. Siinä haastateltiin lähes 7 800 kaikkiaan 30:n eri energiayhtiön asiakasta. Eri yhtiöissä selvitettiin erikseen sähkön myynnin, sähkön siirron, kokonaistoimituksen (sisältäen sekä sähkön myynnin että siirron) tai kaukolämmön asiakkaiden tyytyväisyyttä.
Tiedot käyvät ilmi Energiateollisuus ry:n tutkimustoimisto IROResearch Oy:llä teettämästä energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin laajempana kuin koskaan aiemmin nyt kuudetta kertaa.