Pienkopterit pörräsivät taivaalle
26.05.2016, klo 09:41•Kommentteja 0
Harrastekäyttöön tarkoitetut kauko-ohjattavat lennokit yleistyvät voimakkaasti. Harrastajan pitää kiinnittää huomiota myös lentämisen turvallisuuteen.
Multikopteri, minikopteri, drone, robottikopteri. Rakkaalla pörrääjällä on monta nimeä.
Harrastajien kauko-ohjattavat lennokit ovat valloittaneet myös suomalaisen sinitaivaan. Laitteita myydään nykyään tavallisissa kodinkoneliikkeissäkin.
Pienkopterien kirjo ulottuu muutaman kympin temppukoptereista satoja tai tuhansia euroja maksaviin ilmakuvaukseen tarkoitettuihin laitteisiin.
Johtava asiantuntija Jukka Hannola Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista arvioi, että multikopterimallisia lennokkeja olisi Suomessa tällä hetkellä ehkä noin 6000–10.000.
– Lukumäärää on mahdoton arvioida tarkasti. Kaupat eivät ilmoita meille tarkkoja myyntilukujaan ja toisaalta monet harrastajat tilaavat koptereita myös ulkomailta. Vain osa harrastajista on organisoitunut Ilmailuliittoon, hän kertoo.
Harrastelijoiden multikopterit on varustettu käytännössä aina sähkömoottoreilla, joiden kierrosluku on paljon tarkemmin ohjattavissa kuin polttomoottoreiden.
Harrastaja on korvausvelvollinen vahingosta
Kuka tahansa saa ostaa lennokin. Hannola muistuttaa, että ennen ensimmäistä lentomatkaa pilotin pitäisi kuitenkin opiskella alan perussäännöt.
– Lennokkeja ei saa käyttää lentokenttien läheisyydessä. Kiellettyjen alueiden listalla ovat myös esimerkiksi ydinvoimalat sekä valtionhallinnon keskeiset paikat.
Lennokkia lennätettäessä laitteeseen on pidettävä suora näköyhteys. Lennättäjän velvollisuus on väistää ihmisiä, esteitä ja muuta ilmaliikennettä.
– Turvallisuussyistä lennokkeja ei myöskään saa lennättää ihmisjoukkojen ja massatapahtumien yläpuolella.
Harrastaja on korvausvelvollinen, jos hänen lennokkinsa aiheuttaa vahinkoa. Hänen kannattaakin harkita vakuutuksen ottamista.
Harrastajan kannattaa tietysti valita reittinsä myös niin, että lennokki ei kulje liian läheltä sähkölinjoja.
Saako naapurin tontilla ilmakuvata?
Ilmakuvaamista ohjaa erikseen aluevalvontalaki. Ammattitoiminnan aloittamisesta pitää tehdä ilmoitus Trafille, mutta harrastajilta ilmoitusta ei vaadita.
Harrastajan on kuitenkin syytä pitää mielessä ainakin kotirauha ja yksityisyyden suoja. Esimerkiksi omakotitalojen pihojen päällä tai ikkunoiden takana pörräävää kopteria ei varmasti katsota hyvällä.
Julkisilla paikoilla kuvaaminen on vapaampaa.
Lainsäädäntö saattaa muuttua
Hannolan mukaan Suomessa on Euroopan ja ehkä koko maailman liberaalein miehittämätöntä ilmailua koskeva lainsäädäntö.
– Toistaiseksi multikopterit ovat aiheuttaneet todella vähän ongelmia ja yhteydenottoja Trafiin.
Mutta kun kaikki viittaa siihen, että laitteiden määrä kasvaa entisestään, niin olisiko lainsäädäntöä tarpeen kehittää?
– Toivon, että liberaali linja säilyy tulevaisuudessakin. Toisaalta ajankohtaiseksi voi kyllä tulla se, että ilmassa liikkuvat laitteet pitää pystyä jotenkin tunnistamaan.
Tunnistamisen tarve liittyy ennen kaikkea yksityisyydensuojaan sekä yhteiskunnan ja sen strategisten kohteiden turvallisuuden varmistamiseen.
Teksti: Matti Välimäki