Sähköauto pitkällä toimintasäteellä
14.10.2015, klo 09:46•Kommentteja 0
Tesla on sähköautoilun suunnannäyttäjä, jonka toimintasäteelle ei löydy markkinoilla täyssähköautoista kilpailijaa. Teslaa on kutsuttu myös maailman nopeimmaksi taulutietokoneeksi, kojelaudan keskelle sijoitetun 17 tuumaisen näytön vuoksi. Miten auto pärjää monipuolisessa, päivittäisessä ajossa.
Tesla Model S 70 D on automerkin edullisin nelivetomalli. Se on varustettu kahdella sähkömoottorilla, jotka on sijoitettu eteen ja taakse.
Moottoreiden yhteisteho on 332 hv (247 kW) ja vääntöä löytyy hurjat 525 Nm. Näillä arvoilla tämä täyskokoinen, 2108 kiloa painava perheauto kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 5,4 sekunnissa.
Kun autoon istahtaa, huomaa heti että kyse on premium-luokan autosta. Tilaa löytyy sekä kuljettajalle että matkustajille. Kuljettajan näkökenttää dominoi sisällä kojelaudan 17-tuumainen näyttö, josta hoituvat auton keskeiset säädöt ja ohjaukset samalla kun näyttö toimii myös navigaattorina ja peruutuskameran näyttönä.
Auton toiminnot ja säädöt on kuitenkin helppo omaksua ja lyhyen esittelyn jälkeen on kuljettaja valmis lähtemään liikenteeseen.
Kaupunkiin ja maantielle
Teslan toimintasäde 70 kWh:n akustolla on virallisen NEDC-mittaustavan mukaan 440 kilometriä. Ajohistoriaan ja toteutuneisiin kulutuslukuihin arvionsa perustava auton tietokone antoi toimintasäteeksi autoa noudettaessa 336 kilometriä, johon autolla myös pääsee liikenteessä.
Ensituntuma autoon otetaan kaupungissa, jossa auto kulkee vaivatta, eikä sähkönkulutuskaan vaikuta suurelta. Koeajolenkin jälkeen auton akut ladattiin yöllä autohallin 230 V pistorasiasta täyteen, vaikka varsinaista tarvetta ei olisi ollutkaan.
Seuraavana päivänä Tesla sai näyttää kykynsä maantiellä, kun sillä suunnattiin Helsingistä Turun kautta Raumalle.
Teslan tietotekniikka ennusti sähkön riittävän Helsingistä Raumalle, mutta pitihän matkalla kokeilla Teslan omaa latauspistettä Paimiossa. Teslan omissa latauspisteissä akut täyttyvät vauhdilla.
Nopeasti lisää virtaa
Parinkymmen minuutin kahvitauolla saisi lähes tyhjänkin akuston 80 prosenttiseen lataukseen. Nyt pieni kahvitauko ja latauslaitteisiin tutustumien täytti akut lähes samaan yli 300 toimintasäde-ennusteeseen kuin Helsingistä lähdettäessä.
Paimiosta matka jatkui Turkuun, josta pienen kaupunkikierroksen jälkeen Raumalle. Raumalla sähköä ja sen myötä toimintasädettä oli vielä runsaasti jäljellä, joten autoa ei tarvinnut laittaa lataukseen.
Seuraavana aamuna matka jatkui samaa reittiä takaisin. Ennen matkalle lähtöä suoritettiin puolen tunnin lataus pikalatauspisteessä ja taas tien päälle. Siitä matka jatkui tauotta Paimioon, jossa akut ladattiin kahvitauon aikana lähes täyteen. Helsingissä oli toimintasädettä jäljellä lähes 200 kilometriä, joten kiirettä lataukseen ei ollut.
Sopii myös moottoritienopeuksille
Tesla on kotonaan myös maantiellä. Huippunopeutta ei Suomen teillä pääse kokeilemaan, mutta reilua moottoritienopeutta autolla voi ajaa huoletta, ilman että sähkönkulutus lisääntyisi oleellisesti.
Tesla poikkeaa muista myynnissä olevista sähköautoista ainakin toistaiseksi toimintasäteellään ja sillä, että moottoritienopeus ei tyhjennä akkuja ennen aikojaan.
Teslalla kulkiessa ei tarvitse koko aikaa miettiä seuraavaa latauspaikkaa, vaan sillä taittaa pidemmänkin matkan vaivatta. Sähköautojen kehitys käy kiivaana ja viimepäivien keskustelu dieselmoottorien muunnelluista päästöistä ei varmastikaan jarruta kehitystä, päinvastoin.
Maailma tarvitsee vähäpäästöisempiä tapoja liikkua ja sähköautot ovat vastaus siihen.
Perinteiset autovalmistajatkin ovat heränneet autoilun tulevaisuuteen ja suunnittelevat uusia sähköautoja. Teslan etumatkassa on ainakin vielä kuromista, eikä Teslallakaan levätä laakereilla.
Yrityksen toimitusjohtaja Elon Musk on jo sanonut, että vuonna 2017 markkinoilla on Tesla, jolla toimintasäde yhdellä latauksella nousee 1000 kilometriin ja viiden vuoden sisällä 1200 kilometriin. Siinä vaiheessa sähköautollakin ajaa jo kertalatauksella Helsingistä Kuusamoon. Silloin ei enää keskustella sähköauton toimintasäteistä ja kun samalla latausajatkin tullevat nopeutumaan.
Hyvän matkanopeuden pitämisen lisäksi Tesla kestää aika hyvin myös ripeämmät kiihdytykset. Tietenkin jos haluaa maksimoida ajomatkan, kannattaa kiihdyttää maltillisemmin.
Monipuoliset latausmahdollisuudet
Sähköauto hankittaessa kannattaa panostaa myös sen lataukseen kotona. Teslassa on mukana sekä normaaliin 230 V antavaan pistorasiaan sopiva pistoke että voimavirtapistorasiaan sopiva pistoke. 230 volttia latausvirtana onkin enemmän teoreettinen ja pidempään lataukseen soveltuva kytkentä.
Monista omakotitaloista ja kesämökeiltä löytyvä voimavirtapistorasia antaa virtaa niin, että akut saadaan täyteen jo muutamassa tunnissa. Lisäksi autoon saa myös muita pistokkeita, joilla pystyy hyödyntämään esimerkiksi julkiset pikalatauspisteet.
Monipuoliset latausmahdollisuudet ovatkin yksi tärkeimmistä sähköauton ominaisuuksista, ainakin siihen asti kun latauspisteisiin saadaan yhdellä standardilla toimiva järjestelmä. Latausta tai siihen kuluvaa aikaa ei kannata kuitenkaan arastella, sillä nykytekniikallakin Teslan käyttö on vaivatonta myös isommilla kilometrimäärillä.
Tietokone pyörillä
Nopein taulutietokone tai tietokone pyörillä ei ole kaukaa haettu vertaus. Tesla on jatkuvasti yhteydessä nettiin. Yhteys on valmiiksi maksettu ja se toimii myös ulkomailla.
Vieressä istuva matkustaja voi etsiä tietoa matkakohteesta tai tehdä hotellivarauksia vaikka ajon aikana.
Samalla 17 tuuman kosketusnäytöllä tehdään kaikki auton säädöt, ohjataan audiota, käytetään navigaattoria, katsotaan takakameran lähettämää kuvaa tai peruutuskameran toimintoja, seurataan energiankäyttöä, säädellään lämmitystä tai jäähdytystä sekä käytetään puhelinta eli ohjataan kaikkea mitä autossa tarvitaan.
Näyttö onkin jaettavissa kahteen osaan, jos esimerkiksi haluaa navigoida ja säätää lämmitystä samanaikaisesti. Kosketusnäyttö toimi hyvin eikä ongelmia sen käytössä ollut.
Nyt vain odottamaan millainen on vuonna 2017 markkinoille odotettava Teslan kansanmalli, jonka pitäisi puolittaa nykyiset ostohinnat. Toivottavasti ominaisuudet ovat samaa luokkaa ja ainakin toimintasäde vähintään sama kuin tässä mallissa.
Tesla Model S 70 D numeroina
Hv/kW: 332/247
Vääntömomentti: 525 Nm
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 5,4 s
Akuston koko: 70 kWh
Toimintasäde ilmoitettu/ajettu: 440/350
Hinta: 91.808,- (sis. 2,800,- erikoisistuimet)
Lisätiedot: www.teslamotors.com/fi_FI/