Sähköauto tutulla ulkonäöllä
14.10.2015, klo 09:25•Kommentteja 0
Mercedes Benz on lähtenyt sähköauton kehittämisessä olemassa olevasta mallista. Lopputulos on toimiva ja nyt kuluttajalla onkin valittavana bensa-, diesel-, maakaasu- ja sähkövaihtoehto samoilla ominaisuuksilla ja ulkonäöllä.
Mercedes Benz B Electric Drive täyssähköauto on täysin verrattavissa mallisarjan polttomoottorikäyttöisiin autoihin, sähköautotekniikka on sovitettu samaan koriin.
Sähköauton akusto on pystytty sijoittamaan lattian alle, jossa se ei vie tilaa matkustajilta tai tavaroilta. Auto jopa valmistetaan samalla tuotantolinjalla kuin muut B-sarjan Mercedes Benzit.
Auto on niin sanottu korkea viistoperä, joten kyydissä istuu hieman korkeammalla kuin suurimmassa osassa henkilöautoja. Käytännössä sähköauto on lisäksi muutaman sentin polttomoottoriautoa korkeampi, alla olevasta akustosta johtuen, mutta eroa ei huomaa.
Parhaimmillaan Mersun B-sarjan sähköauto on taajama-ajossa. Toimintasäde riittää useimpina päivinä liikkumistarpeeseen ja kaupungissa autoa on helppoa tarvittaessa ladata pysähdysten aikana.
Auton ajotuntuma on hyvä niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissa. Kaupanpäälle tulee äänettömyys ja päästöttömyys.
Taajamassa pidemmälle
Toimintasäde on taajama-ajossa helposti pidempi kuin maantiellä, jarrutusenergian talteenoton ansiosta. Jarrutusenergian talteenotto tuo myös mukavuutta ajamiseen.
Jarrupoljinta ei tarvitse juurikaan käyttää muutoin kuin silloin kun auto pysäytetään täysin. Samalla säästyvät myös jarrut kulumiselta.
Jarrutuksen tasoa voidaan säästää helposti ajon aikana kolmiportaisesti. Kun valitaan eniten autoa hidastava taso, siirtyy myös akkuihin latausvirtaa kaikkein eniten pidentämään toimintasädettä.
Hyvä ajettavuus
Ajettavuudeltaan auto on hyvä niin kaupungissa kuin maantiellä. Maantiellä menoa kahlitsee vain toimintasäde. Auton alusta on jämäkkä, eikä se heilahtele juurikaan rekkojen ilmavirrasta tai tuulesta. On harmi, että toimintasäde jää maantiellä käytännössä 130 kilometriin tai alle.
Nopeuden nostaminen moottoritienopeuteen syö akkujen virtaa nopeasti. Moottoritiellä, moottoritienopeuksin ei päästä toimintasädetilastojen kärkeen.
Erilaiset ajo-ohjelmat vaikuttavat omalta osaltaan kulutukseen. Ohjelmia on valittavissa kolme, sport-asennosta ekonomy+ -asentoon.
Ekonomy+ -ohjelma soveltuu erinomaisesti rauhalliseen maantieajoon, mutta myös kaupunkiin jos edetään rauhallisen jouhevasti. Samalla pitenee toimintasäde, joka on luonnollisesti lyhin sport-asetuksella.
Eri ohjelmilla on auton sähkömoottorista käytettävissä erilaisia tehoja. Sport-ohjelmassa on kuljettajan käytössä koko ajan täysi teho, economy-ohjelmassa vaihdellaan täyden ja lennetun tehon välillä ja economy+ -ohjelmassa puolestaan kokoajan matalampi teho. Rauhallinen kuljettaja pärjää hyvin economy+ -asetuksilla. Tosin silloin jää osa auton kiihtyvyysominaisuuksista käyttämättä.
Tilaa riittää
Tilaa Mercedes Benz B Electric Drivessä riittää sekä matkatavaroille että matkustajille. Tavaratilaa on takapenkit normaaliasennossa 501 litraa ja penkkien selkänojat nurin käännettyinä 1456 litraa. Varustus on runsas Electric Art versiossa ja riittävä myös muissa tarjolla olevissa varusteversioissa.
Puutteena voisi pitää sitä, että autoa ei ole varustettu pikalatauspistokkeella. Pikalatauksella akut saisi 80 prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa, kun nyt joutuu odottamaan pidempään. Suurempaa moitittavaa autosta ei löydy, hieman lyhyt toimintasäde ja pikalatauspistokkeen puute tekevät pidemmistä matkoista hankalampia.
Mercedes Benz B Electric Drive numeroina
Hv/kW: 179/133
Vääntömomentti: kWh: 340 kWh
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 7,9
Akuston koko: 24,2 kWh
Toimintasäde ilmoitettu/ajettu: 200/145
Hinta: (alkaen 44.700,-)
Lisätiedot: www.mercedes-benz.fi