Sähköautolla liikenteessä
01.10.2015, klo 09:32•Kommentteja 0
Sähkö on autojen tulevaisuuden energialähde. Kaikki merkittävät autovalmistajat ovat ilmoittaneet sitoutuneensa sähköautoihin. Miten nyt myynnissä olevilla sähköautoilla pärjää liikenteessä? Koeajoimme ladattavan hybridin sekä kolme täyssähköautoa.
Mercedes Benz B Electric Drive.
Sähköautoja on kolmea eri tyyppiä, täyssähköauto, ladattava hybridi ja hybridi. Täyssähköauton ja ladattavan hybridin saa ladattua sähköverkosta, hybridi latautuu vain ajossa. Näillä autoilla pystyy ajamaan sähköllä kymmenistä kilometreistä muutamaan sataan kilometriin yhdellä latauksella. Ladattavassa hybridissä on sähkömoottorin lisäksi perinteinen polttomoottori ja automatiikka valitsevat käytetäänkö sähkömoottoria vai polttomoottoria ajettaessa.
Miten Volkswagen e-Golf, Mercedes Benz B Electric Drive ja Tesla Model S D 70 pärjäävät Mercedes-Benz C 350 e täyshybridille? Koeajoimme kaikki sekä maantiellä että kaupungissa. C-luokan Mersun vertaaminen VW Golfiin ja B-luokan Mersuun on lähtökohtaisesti väärin, mutta yritämmekin selvittää miten nykyisillä täyssähköautoilla pärjää jokapäiväisessä käytössä täyshybridiin verrattuna.
Sähkömoottori on ihanteellinen voimanlähde
Mercedes-Benz C 350 e.
Sähkömoottori on ihanteellinen auton voimanlähde. Voimansiirto on ratkaistavissa yksinkertaisesti ilman useita vaihteita. Myös peruutusvaihde on tarpeeton, koska sähkömoottorin pyörintäsuuntaa voidaan vaihtaa. Kaikki teho on käytettävissä lähes koko käyntinopeusalueella. Lisäksi sähköauton moottoritekniikan huoltotarve on minimaalinen.
Sähkömoottorissa ei myöskään kulu juurikaan energiaa hukkalämmön tuottamiseen eli sen hyötysuhde on hyvä. Sähkömoottorin avulla saadaan otettua myös jarrutusenergia talteen ja ladattua energia akkuihin. Jarrutusenergia saadaan käytettyä ajamiseen. Samalla vähenee myös jarrujen ja jarrupalojen kuluminen huomattavasti, joka jälleen pienentää huollontarvetta.
Sähköautot eivät ole uusi keksintö. Sähköautoja oli jo 1800-luvulla, mutta polttomoottori vei siinä vaiheessa voiton. Sähköautot jäivät odottamaan akkutekniikan kehittymistä ja energiankäytön tehostumista. Energiankäyttö on tehostunut ja akkutekniikkakin kehittynyt. Akkutekniikkaa kehitetään edelleen ja siinä nähdään varmasti vielä mullistuksia, jotta akkujen paino saadaan alas ja latausajat nopeammiksi.
Hiljaa ja voimalla liikkeelle
Tesla Model S D 70.
Koeajetut auton lähtevät kaikki hiljaa ja voimakkaasti liikkeelle. Sähkömoottoreista löytyy voimaa heti alusta lähtien, eikä niillä jää liikenteessä jalkoihin.
Kovassa kiihdytyksessä täyshybridi ottaa avuksi myös polttomoottorin. Mersussa on käytössä 279 hevosvoimaa 600 newtonmetrin väännöllä. Kiihtyvyyttä ja vääntöä riittää kaikkiin tarpeisiin.
Täyssähköautoista Tesla pystyy vastaamaan Mersun kiihtyvyyteen 332 hevosvoimalla ja 525 Nm:n väännöllä. Itse asiassa Teslan kiihtyvyys on parempi, kun koeajomalli saavuttaa 100 kilometrin tuntinopeuden 5,4 sekunnissa ja Mersu 5,9 sekunnissa. Ajotuntuma ja -ominaisuudet ovat molemmissa hyvät. Mersu vie tässä ajo-ominaisuuskisassa voiton lievästi vakaammalla etenemisellä maantiellä.
Volkswagenin e-Golf ja Mercedes Benzin B Electric jäävät kiihtyvyys-, teho- ja vääntöarvoissa näiden ylemmän luokan autojen perään, mutta lyövät useimmat oman kokoluokkansa autot.
E-Golfin teho on 115 hevosvoimaa ja vääntö 279 Nm, joka takaa 10,4 sekunnin kiihtyvyyden nollasta 100:n kilometriin tunnissa.
Teslan akustoa, käyttöjärjestelmää ja sähkömoottoria käyttävän MB B Electricin suurin teho on sport-asetuksilla 179 hevosvoimaa ja auto kiihtyy 0-100 kilometriin tunnissa 7,9 sekunnissa. Auton sähkömoottori tarjoaa 340 Nm:n väännön.
Kaupungissa ja tienpäällä
Volkswagen e-Golf.
Kaikilla autoilla pärjää loistavasti kaupungissa. Ahtailla kaduilla ja parkkipaikoilla VW e-Golf ja MB B Electric ovat kätevän kokoisia ja helposti hallittavia. Myös kookkaammat MB C 350 e ja Tesla Model S D 70 taipuvat kaupunkikaduille hyvin, mutta vaativat luonnollisesti enemmän tilaa kuin pienemmät autot. Nykytekniikka parkkikameroineen ja lähestymistutkineen auttaa monessa paikassa, jos muuten arastelee autolla ajoa ahtaisiin paikkoihin.
Toimintasäteet yhdellä latauksella riittävät kaikissa hyvin päivän tarpeisiin, jos ei ole koko päivää liikkeellä. Kaupungeista löytyy myös jo kiitettävästi pikalatauspisteitä, joilla kilometrejä saa ladattua runsaasti lisää jo puolentunnin lounastauolla.
Maantiellä sähköauto jää vielä hieman altavastaajaksi, lukuun ottamatta Teslaa. Mercedes Benz C 350 e toimii tarvittaessa polttomoottorikäyttöisen rinnakkaismallinsa tapaan niin kauan kuin tankissa riittää bensiiniä. Lisäksi apuna on sähkömoottori, jonne virtaa latautuu myös jarrutusenergian talteenotossa.
Volkswagen e-Golfilla ja Mercedes Benz B Electricillä maantieajo on rajatumpaa, koska siirtyminen esimerkiksi Helsingistä Turkuun tai Tampereelle eli noin 160 kilometrin etäisyydelle tekee tiukkaa ilman välilatausta. Käytännössä ajomatkat eivät ulotu kahteensataan kilometriin.
Mersulla ja Volkswagenilla ajoi ilman suurempaa hermoilua noin 140 kilometriä, kunhan ei sortunut moottoriteillä hurjasteluun, vaan malttoi pitää vauhdin maksimissaan sadassa kilometrissä tunnissa. Rauhallisemmalla ajolla maantiellä ja kaupungissa saattaa päästä pidempäänkin, kun huolehtii että kaikki jarruenergia otetaan talteen reitin varrella.
Teslalla pidempikin matka joutuu mukavasti. Teoreettinen toimintasäde on 440 kilometriä, eikä moottoritienopeuskaan syö akustojen virtavarantoja yhtä nopeasti kuin muissa ajetuissa sähköautoissa. Jos matkan varrelle osuu jokin Teslan omista latauspisteistä, joita Suomessa on nyt kolme, saa parinkymmenen minuutin kahvitauolla kolmesataa kilometriä lisää ajomatkaa.
Lue lisää koeajossa olleista autoista erillisistä, autokohtaisista jutuista.
Teksti: Ari J. Vesa