Sähköinen kansanauto?
14.10.2015, klo 08:46•Kommentteja 0
Volkswagen yhdistetään historiassa kansanautoon. Olisiko yritys onnistunut tekemään ensimmäisen sähköisen kansanauton suosikkimalli Golfista? Ominaisuuksiltaan kyllä, mutta hintataso ja toimintasäde antavat vielä odottaa todellista koko kansan sähköautoa.
Sähköautot ovat tulossa ja kaikki merkittävät autovalmistajat ovat ilmoittaneet tuovansa markkinoille useampia sähköautoja lähivuosina, ladattavista hybrideistä täyssähköautoihin. Volkswagen on lähtenyt tarkastelemaan sähköautomarkkinaa olemassa olevien mallien pohjalta. Yritykseltä löytyy sekä sähköinen Golf että pienemmän kokoluokan VW Up.
Täyssähköinen Golf erottuu mahdollisimman vähän muista malliversioista, joten ulkopuoliset eivät helpolla huomaa sähkömallia liikenteessä.
Auton käyttäjälle tarjoamat tilat vastaavat muiden mallien tiloja. Volkswagen on sijoittanut sähköauton akut auton alle akseleiden väliin. Ratkaisulla matkustamon tilat ovat säilyneet ennallaan.
Sujuvaa liikkumista
Volkswagen e-Golf:n kyytiin mahtuu viisi ihmistä, kuten polttomoottorikäyttöiseen Golfiikin. Matkustusmukavuutta voi pitää hyvänä neljälle ihmisille ja heidän tavaroilleen.
Liikkuminen Golfilla on helppoa ja mukavaa. Ajo-omninaisuudet ovat hyvät sekä kaupungissa että maantiellä.
Monen muun sähköauton tapaan vaatisi myös Golf hieman enemmän toimintasädettä, jotta auto soveltuisi paremmin myös pidemmille, taajamien ulkopuolelle suuntatuville matkoille.
Golfille luvataan toimintasädettä 190 kilometriä, mutta käytännössä jäädään helposti 140 kilometriin tai alle.
Taajamassa matka voi olla pidempi kuin maantiellä, tehokkaan jarrutusenergian talteenoton ansiosta. Golfia on onneksi mahdollista ladata myös pikalatauslaitteella, jolloin akut saadaan ladattua 80 prosenttiseen latausasteeseen puolessa tunnissa. Pikalatauksen ansiosta autolla voi lähteä esimerkiksi Helsingistä Turkuun tai Tampereelle tai vaikka tätäkin pidemmälle matkalle.
Elektroniikka ja varustelu
Golfin varustelu on riittävä normaaliin käyttöön. Sähköisyys tuo autoon lisää säädettävyyttä ja sähköautoiluun liittyviä ominaisuuksia, kuten ajotavanvalitsimen. Ajotavanvalitsimella säädellään myös jarrutusenergian talteenottoa. Jarrutusenergian talteenotto tehostuu kun autoa käytetään säästöasennossa. Talteenotto vaikuttaa auton hidastuvuuteen kaasupoljinta nostettaessa.
Volkswagenissa jarrutusenergiantalteenotosta johtuva jarrutus on kuitenkin säästöasennossakin vähäisempää kuin monessa muussa autossa. Tästä syystä Volkswagenissa tulee käytettyä jarrupoljinta muutoinkin kuin autoa kokonaan pysäytettäessä. Volkswagenia ei ajeta niin selvästi yhdellä polkimella kuin muita sähköautoja.
Muiden sähköautojen tapaan mittaristosta löytyy tehomittari sähkömoottorille ja ajotietokoneen näytöltä saa seurattua energian kulutusta ja latausvirtoja ajoenergiantalteenoton aikana. Sähköautolla ajaessa kannattaa opetella jarrutusenergian talteenoton niksit sekä ajorytmi. Näillä on selvä vaikutus toimintasäteeseen.
Volksvagen e-Golf numeroina
Hv/kW: 115/85
Vääntömomentti: 279 Nm
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 10,4
Akuston koko: 24,2 kWh
Toimintasäde ilmoitettu/ajettu km: 130-190/140
Hinta: 40.979,-
Lisätiedot: www.volkswagwen.fi