Toimivaa hybriditekniikkaa
14.10.2015, klo 10:06•Kommentteja 0
Mercedes Benzin ladattava hybridi antaa mahdollisuuden lyhyisiin sähköautoilunautintoihin ja kuljettaa matkustajansa perille ja kauemmas sähkö- ja polttomoottorin yhteisvoimin. Sähkömoottori tuo autoon lisää potkua ja mukavuutta sekä ekologisuutta.
Mercedes Benz C 350 e on merkin vastaus hybridimarkkinaan, jossa merkki ei ole vielä ollut pitkään mukana. C 350 e on ladattava hybridi ja Mercedes Benz on luvannut parissa vuodessa runsaasti lisää ladattavia hybridejä mallistoonsa. Ladattava hybridi on tavallaan sähköauton ja perinteisen polttomoottorilla varustetun auton yhdistelmä, jolla pystyy ajamaan lyhyet päivittäiset ajot pelkällä sähköllä.
Mercedes Benz C 350 e mallin 6,38 kWh:n akuilla luvataan 31 kilometrin toimintasädettä, joka rajoittuu käytännössä noin 25 kilometrin matkaan sähköllä. Jos työmatkaa kertyy kaupungissa vajaat 25 kilometriä ja töissä on mahdollisuus ladata akkuja työpäivän aikana, selviää työmatkat pelkällä sähköllä.
Pidempikään ajomatka ei tuota ongelmia. Sähkö- ja polttomoottorin saumaton toiminta takaa sen että käytössä on se moottori, joka sopii tilanteeseen parhaiten ja jossa on polttoainetta eli sähköä tai bensaa. Käytännössä C-sarjan lataushybridillä ajaminen ei eroa vastaavasta polttomoottorimallista mitenkään. Paitsi sillä, että tietyissä tilanteissa sähkömoottori ja polttomoottori toimivat yhdessä, esimerkiksi rivakoissa kiihdytyksissä, jolloin tarvitaan mahdollisimman paljon tehoa.
Lataaminen suhteellisen nopeaa
MB C 350 e:n akut lataantuvat tavallisesta pistorasiasta noin kolme tuntia, joten pitkiä latausaikoja ei tarvita. Pikalatauksella akkujen täyttäminen sujuu vieläkin nopeammin. Auto etenee pelkällä sähkömoottorillakin vaivatta kaupunkiliikenteessä, eikä polttomoottoria tarvitse käyttää lainkaan.
Kuten täyssähköautollakin, pisimmälle pääsee energiataloudellisella ajotavalla. Rivakampi ajo käynnistää huomaamatta bensakoneen. Tekniikka autossa toimii hienosti, eikä kuljettaja käytännössä huomaa millä polttoaineella liikutaan. Tätä voi seurata kojelaudan näytöstä. Toisaalta, jos akuissa on sähköä, pystyy bensiinimoottorin käynnistymistä säätelemään myös itse auton kosketukseen perustuvalla kaasupolkimella. Sähköllä liikuttaessa ilmoittaa kaasupoljin pienellä kynnyksellä, milloin sähkömoottorin lisäksi aletaan tarvita bensamoottorin apua. Kuljettajan pitää itse painaa kaasupoljin tämän kynnyksen yli tai jatkaa ajoa hieman rauhallisemmin.
Kaasupoljin saattaa myös sykkiä kuljettajan jalan alla. Niin sanottu kaksoissykäystoiminto kertoo kuljettajalle, milloin viimeistään kannattaa löysätä kaasua ja päästää auton sähkömoottorit jarruttamaan ja lataamaan akustoa.
Mukavaa menoa
Mercedes Benz on lisännyt lataushybridiin kohtuullisen kokoisen 6,38 kWh:n akuston.
Akuston sijoittamista autoon ei ole ilmeisesti otettu mallin suunnittelussa huomioon. Se on sijoitettu taka-akselin päälle ja se pienentää tavaratilaa lähes 150 litralla. Tavaratila on selvästi pelkällä polttomoottorilla varustettuja malleja pienempi.
Hybridi-järjestelmä on kuitenkin toimiva. Parhaimmillaan se takaa 5,9 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan kilometriin tunnissa. Järjestelmä osaa myös analysoida navigaattorin avulla, milloin navigoitavalla reitillä on taloudellista käyttää sähkömoottoria. Auto yrittää näin ikään kuin optimoida sähkönkäytön.
Auton ajo-ominaisuudet ovat tuttua Mercedes Benz -luokkaa. Meno on jouhevaa ja mukavaa. Kumpikaan moottorivaihtoehto ei tuota juurikaan ääntä matkustamoon tai siis polttomoottorinkaan ääni ei kuulu sisälle. Enemmän ääntä tulee renkaista, mikä taas johtuu Suomen karkeasta asfaltista, jonka kestävyyttä parannetaan nastarenkaita vastaan kivillä.
Ladattava hybridi on hyvä valinta, jos ei vielä halua siirtyä täyssähköautoon. Ladattavalla hybridillä saa nauttia sähköauton eduista kaupungissa ja sillä selviää hyvin pelkällä sähköllä vajaan 25 kilometrin työmatkan, jos auton voi päivällä ladata töissä.
Mercedes Benz C 350 e numeroina
Hv/kW: 279/205
(sähkömoottori 82/60, polttomoottori 211/155)
Vääntömomentti: 600 Nm (kokonaisvääntö)
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 5,9
Akuston koko: 6,38 kWh
Toimintasäde sähköllä ilmoitettu/ajettu: 31/25
CO2-päästöt: 48
Hinta: 74.000,- (alkaen 56.953,-)
Lisätiedot: www.mercedes-benz.fi