Toimivaa hybriditekniikkaa

14.10.2015, klo 10:06Kommentteja 0

Mercedes Benzin ladattava hybridi antaa mahdollisuuden lyhyisiin sähköautoilunautintoihin ja kuljettaa matkustajansa perille ja kauemmas sähkö- ja polttomoottorin yhteisvoimin. Sähkömoottori tuo autoon lisää potkua ja mukavuutta sekä ekologisuutta.

Mercedes Benz C 350 e on merkin vastaus hybridimarkkinaan, jossa merkki ei ole vielä ollut pitkään mukana. C 350 e on ladattava hybridi ja Mercedes Benz on luvannut parissa vuodessa runsaasti lisää ladattavia hybridejä mallistoonsa. Ladattava hybridi on tavallaan sähköauton ja perinteisen polttomoottorilla varustetun auton yhdistelmä, jolla pystyy ajamaan lyhyet päivittäiset ajot pelkällä sähköllä.

Mercedes Benz C 350 e mallin 6,38 kWh:n akuilla luvataan 31 kilometrin toimintasädettä, joka rajoittuu käytännössä noin 25 kilometrin matkaan sähköllä. Jos työmatkaa kertyy kaupungissa vajaat 25 kilometriä ja töissä on mahdollisuus ladata akkuja työpäivän aikana, selviää työmatkat pelkällä sähköllä.

Pidempikään ajomatka ei tuota ongelmia. Sähkö- ja polttomoottorin saumaton toiminta takaa sen että käytössä on se moottori, joka sopii tilanteeseen parhaiten ja jossa on polttoainetta eli sähköä tai bensaa. Käytännössä C-sarjan lataushybridillä ajaminen ei eroa vastaavasta polttomoottorimallista mitenkään. Paitsi sillä, että tietyissä tilanteissa sähkömoottori ja polttomoottori toimivat yhdessä, esimerkiksi rivakoissa kiihdytyksissä, jolloin tarvitaan mahdollisimman paljon tehoa.

Lataaminen suhteellisen nopeaa

MB C 350 e:n akut lataantuvat tavallisesta pistorasiasta noin kolme tuntia, joten pitkiä latausaikoja ei tarvita. Pikalatauksella akkujen täyttäminen sujuu vieläkin nopeammin. Auto etenee pelkällä sähkömoottorillakin vaivatta kaupunkiliikenteessä, eikä polttomoottoria tarvitse käyttää lainkaan.

Kuten täyssähköautollakin, pisimmälle pääsee energiataloudellisella ajotavalla. Rivakampi ajo käynnistää huomaamatta bensakoneen. Tekniikka autossa toimii hienosti, eikä kuljettaja käytännössä huomaa millä polttoaineella liikutaan. Tätä voi seurata kojelaudan näytöstä. Toisaalta, jos akuissa on sähköä, pystyy bensiinimoottorin käynnistymistä säätelemään myös itse auton kosketukseen perustuvalla kaasupolkimella. Sähköllä liikuttaessa ilmoittaa kaasupoljin pienellä kynnyksellä, milloin sähkömoottorin lisäksi aletaan tarvita bensamoottorin apua. Kuljettajan pitää itse painaa kaasupoljin tämän kynnyksen yli tai jatkaa ajoa hieman rauhallisemmin.

Kaasupoljin saattaa myös sykkiä kuljettajan jalan alla. Niin sanottu kaksoissykäystoiminto kertoo kuljettajalle, milloin viimeistään kannattaa löysätä kaasua ja päästää auton sähkömoottorit jarruttamaan ja lataamaan akustoa.

Mukavaa menoa

Mercedes Benz on lisännyt lataushybridiin kohtuullisen kokoisen 6,38 kWh:n akuston.

Akuston sijoittamista autoon ei ole ilmeisesti otettu mallin suunnittelussa huomioon. Se on sijoitettu taka-akselin päälle ja se pienentää tavaratilaa lähes 150 litralla. Tavaratila on selvästi pelkällä polttomoottorilla varustettuja malleja pienempi.

Hybridi-järjestelmä on kuitenkin toimiva. Parhaimmillaan se takaa 5,9 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan kilometriin tunnissa. Järjestelmä osaa myös analysoida navigaattorin avulla, milloin navigoitavalla reitillä on taloudellista käyttää sähkömoottoria. Auto yrittää näin ikään kuin optimoida sähkönkäytön.

Auton ajo-ominaisuudet ovat tuttua Mercedes Benz -luokkaa. Meno on jouhevaa ja mukavaa. Kumpikaan moottorivaihtoehto ei tuota juurikaan ääntä matkustamoon tai siis polttomoottorinkaan ääni ei kuulu sisälle. Enemmän ääntä tulee renkaista, mikä taas johtuu Suomen karkeasta asfaltista, jonka kestävyyttä parannetaan nastarenkaita vastaan kivillä.

Ladattava hybridi on hyvä valinta, jos ei vielä halua siirtyä täyssähköautoon. Ladattavalla hybridillä saa nauttia sähköauton eduista kaupungissa ja sillä selviää hyvin pelkällä sähköllä vajaan 25 kilometrin työmatkan, jos auton voi päivällä ladata töissä.

Mercedes Benz C 350 e numeroina

Hv/kW: 279/205
(sähkömoottori 82/60, polttomoottori 211/155)
Vääntömomentti: 600 Nm (kokonaisvääntö)
Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 5,9
Akuston koko: 6,38 kWh
Toimintasäde sähköllä ilmoitettu/ajettu: 31/25
CO2-päästöt: 48
Hinta: 74.000,- (alkaen 56.953,-)
Lisätiedot: www.mercedes-benz.fi

Tulosta

Osallistu keskusteluun

Kommentit


Uutiset

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Uutiset

Koti vihreäksi

Suomalaiset ovat innostuneet viherkasveista. Puutarhaliikkeet tekevät myyntiennätyksiä ja kasveja harrastavat nykyään myös nuoret miehet. Lue lisää

ESEn uutiset

Etelä-Savon Energia jatkaa panostamista uusiutuviin energiamuotoihin

Etelä-Savon Energia Oy:n (ESE) toimitusjohtaja Erkki Karppanen kertoi ma 16.1.2017 Mikkelin Hallitustorilla Muikkukontilla pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Etelä-Savon Energia Oy jatkaa panostamistaan uusiutuviin energiamuotoihin ja tänä vuonna erityisesti aurinkoenergiaan. Määrätietoinen panostaminen uusiutuviin energiamuotoihin on aloitettu jo vuonna 2013. Lue lisää

Energiatehokkuus

Kauppalista kunniaan

Ruokahävikin vähentäminen on ekoteko, joka tekee hyvää myös kukkarolle. Keinot ovat usein varsin yksinkertaisia. Lue lisää

Pääkirjoitus

Energia-alaa valvotaan ja säännellään

Energia on erittäin merkityksellinen osa yhteiskuntaa, sen toimintaa, menestymistä ja viihtyisyyttä. Tämä merkityksellinen yhteiskunnallinen asema houkuttelee valvontaan ja sääntelyyn ja energia-alalla onkin muita teollisuustoimialoja enemmän toimialalle räätälöityä sääntelyä. Lue lisää

Vertailut

Premiumia ja tavallisuutta

Sähköautoja alkaa olla tarjolla jo eri luokkiin, niin premiumiin kuin kansanautoluokkaan. Tosin varsinaista kansansähköautoa ei ole vielä nähty, sen verran hinnat ovat edelleen korkeat. Vaihtoehtoja löytyy eri hintaluokkiin ja ajomatkat yhdellä latauksella alkavat olla useimmille riittävät. Vertailimme miten Jaguar I-Pace ja Hyundai Kona Electric soveltuvat pidemmille matkoille ja kaupunkiin. Lue lisää

Kodintekniikka

3D-television paluu?

OLED-televisioiden myynti kasvaa tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Samalla yleistyvät 8k-hypertarkat televisiot. Kuuma kysymys on, koittaako pian lasittoman 3D-television aika? Lue lisää

Turvallisuus

Vinkit kodin suojaamiseksi joululoman ajaksi

Loma-ajat näkyvät piikkinä asuntomurroissa. Jos kotisi jää jouluna pidemmäksi aikaa tyhjilleen, varmista, että se on kunnolla lukittu ja näyttää asutulta. Kodin saa näyttämään asutulta esimerkiksi ohjaamalla valaistusta ajastimilla tai etäohjauksella. Lue lisää

Lämmitys

Älä säästä sisäilman laadussa

Pakkasten paukkuessa tuntuu tärkeältä estää kylmän ilman virtaus huoneistoon energiasäästösyistä. Harkitsemattomasti tehtynä se voi kuitenkin aiheuttaa sisäilmaongelmia. Lue lisää

Liikenne

Autot parkkiin ilman kuljettajaa

Automatisoitu ajaminen eli ilman kuljettajaa liikkuvat autot ovat tulevaisuutta. Nyt tällä tiellä on päästy askel eteenpäin, kun Euroopassa on saatu lupa ensimmäiselle automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle. Lue lisää

Laiteuutuudet

Tuoretta mehua aamuun

Braun on lisännyt PurEase-aamiaissarjaan SJ3100 mehulingon. Sulavalinjainen mehulinko on varustettu uusilla teknologioilla, joiden ansiosta hommat hoituvat nopeasti ja siististi. Lue lisää