Uusi ennätys sähköautojen myynnissä
03.10.2018, klo 16:23•Kommentteja 0
Sähköautojen myynnissä tehdään uusia ennätyksiä kuukausittain. Syyskuu ei tehnyt tähän vallitsevaan trendiin poikkeusta. Norjassa myydyistä uusista henkilöautoista 60 prosenttia oli ladattavia ja kokonaismyynnistä 45 prosenttia oli täyssähköautoja.
Norja on ollut sähköautoilun edelläkävijä jo vuosia. Syyskuussa Norjassa myydyistä 10 620 uudesta autosta 45 prosenttia oli sähköautoja. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, nousee ladattavien autojen osuus myydyistä 60 prosenttiin. Tämä on Norjassakin uusi ennätys, vaikka ladattavien autojen osuus myynnistä on ollut tähänkin asti korkea.
Norja on kehityksellään näyttänyt mallia myös muille pohjoismaille sähköautojen toimivuudesta talviolosuhteissa. Nykyaikaisella sähköautolla ja hyvällä latausverkostolla ongelmia ei talviautoilussa ole.
Keskimääräiset CO2 -päästöt 55 grammaa sadalla kilometrillä
Uusien rekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2 -päästöt laskivat Norjassa 55 grammaan kilometriltä, mikä on alhaisin luku maailmassa. Tämä luku on 16 grammaa kilometriltä matalampi kuin vuotta aiemmin syyskuussa 2017.
Sähköautoilun yleistymisellä on positiivinen vaikutus liikenteen päästöjen vähenemiseen ja ilmastonmuutoksen torjumiseen. Myytyjen uusien autojen keskimääräiset päästöt laskevat Norjassa kuukausittain.
Sähköauton keskimääräiset päästöt ovat Suomessa matalat. Suomen sähköntuotannon noin 100 g/kWh CO2-päästöt tarkoittavat, että 15 kWh/100 km kuluttavan sähköauton päästöt ovat 15 g/km. Siis kahdeksasosa uuden polttomoottoriauton päästöistä ja Norjan sähköntuotannon päästöillä sähköauton laskennalliset päästöt ovat tätäkin alemmat. Jos haluaa alentaa oman sähköautoilunsa päästöjä, voi esimerkiksi hankkia talon katolle aurinkopaneelit ja ladata pääosan auton sähköenergiasta niillä. Silloin päästään jo nollapäästöihin.
Täyssähköautot syövät jo ladattavien hybridien osuutta
Täyssähköautot syövät Norjassa jo ladattavien hybridien osuutta myyntiluvuissa ja dieselautojen myynti on romahtanut lähes kokonaan.
Norjassa on tavoitteena, että maassa ei myydä enää uusia polttomoottorikäyttöisiä autoja vuonna 2025. Kohti tätä tavoitetta mennään edelleen vauhdilla ja tavoitteen saavuttamiseen myös uskotaan. Ennustetaan, että sähköautojen osuus uusien autojen myynnistä on jo vuonna 2020 lähellä 90 prosenttia. Tavoitteen saavuttamisessa auttaa sähköautomallien määrän lisääntyminen, perinteisten autovalmistajien saadessa omat mallinsa markkinoille.
Suomen valtion tavoitteena on liikenteen sähköistyminen niin, että vuoteen 2030 mennessä noin 10 prosenttia autokannasta on sähkökäyttöisiä. Tämänkin tavoitteen saavuttamiselle on hyvät mahdollisuudet, kun sähköautoja saadaan enemmän automyyjille ja sähköautojen mallikirjo lisääntyy. Suomen tavoitteesta on kuitenkin saavutettu tähän mennessä vasta noin prosentti.
Sähköautojen latauspaikat lisääntyvät vauhdilla
Sähköautojen yleistyminen on kiinni myös latauspaikkojen lisääntymisestä. Norjassa ei ole vielä tullut puutetta latauspaikoista ja sama kehitys on nähtävillä meilläkin.
Latauspaikkojen määrä kasvaa Suomessa päivittäin. Myös taloyhtiöt ovat heräämässä ja sallimalla sähköautojen lataamisen parkkipaikoillaan.
Suomalaiset kauppan alan yritykset ovat kehityksessä hyvin mukana. Sähköauton lataus kauppareissun yhteydessä on auton hankkineille arkipäivää. Kaupan parkkihalleissa ja pysäköintialueilla on nykyiseen sähköautokantaan nähden hyvät latausmahdollisuudet ja eri ketjut panostavat niihin myös jatkossa.
Myös kiinteistöjä omistavat yhtiöt parantavat kilpailukykyään järjestämällä latausmahdollisuudet pysäköintialueilleen. Esimerkiksi lokakuun alussa Asokodit eli Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy kertoi yhteistyöstä Virran, Liikennevirta Oy, kanssa. Yhteistyö tuo sähköauton latausmahdollisuudet yli 16 000 kotitaloudelle 31 suomalaispaikkakunnalla.
Valtaosa sähköautoilijoista pärjää helposti kotilatauksella normaaleista päivittäisistä ajoista. Jos vielä työpaikoilla tarjotaan latausmahdollisuus, ei julkisille latauspisteille ole suurta tunkua.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa