Liikenne kaipaa sähköä
30.05.2017, klo 10:26•Kommentteja 0
Euroopan unionin jäsenvaltioiden on vähennettävä päästökauppasektorin ulkopuolisten toimialojen eli taakanjakosektorin hiilidioksidipäästöjä vähintään 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Suomelle määritelty tavoite on vähentää taakanjakosektorin päästöjä 39 prosenttia.
Vähennystoimet painottuvat väkisin liikenteen päästöjen leikkaamiseen. Taakanjakosektorin toinen suuri päästöjä aiheuttava toimiala on maatalous, jossa päästöjen vähentäminen on selvästi työläämpää ja kalliimpaa kuin liikenteen päästöjen vähentäminen.
Liikenteen päästöjä joudutaan siis käytännössä leikkaamaan huomattavasti yli 39 prosentin, jotta tavoite saavutettaisiin. Samalla Suomi on sitoutunut leikkaamaan myös liikenteen typenoksidipäästöjä.
Ei siis ihme, että liikenteen sähköistäminen koetaan Euroopan unionissa raskaan sarjan teknologiseksi ratkaisuksi vähentää päästöjä. Tämä näkyy myös uusien polttomoottoriautojen päästövaatimusten kiristämisenä ja päästömittausmenetelmien tarkentamisena.
Samalla Euroopan unionissa valmistellaan uutta direktiiviä, jolla ohjataan taloyhtiöitä ja julkisten kiinteistöjen omistajia valmistautumaan sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen.
Ilman sähköautojen latauspisteiden lisäämistä asuintaloihin ja julkisiin kiinteistöihin ei sähköautojen lisäämisestä tule mitään. Lataaminen öisin ja muina vapaa-aikoina kotona on sähköautoilun perusta. Tämän lisäksi tarvitaan riittävä asuintalojen ulkopuolinen latausverkosto, jotta pidempi matkustaminen sujuu ongelmitta.
Valtaosa ajoista voidaan tehdä lataamalla kotitalossa ja liikkumalla kodin vaikutuspiirissä, jolloin autoa palataan lataamaan taas sinne työssäkäynnin ja muiden päivittäisten askareiden jälkeen. Siksi asuintalojen latausmahdollisuudet ovat tärkeitä sähköautojen leviämisen kannalta. Taloyhtiöiden hallinnossa tulee varautua tähän asiaan nopeasti.
Ari J. Vesa