Sähköautot matkalla voittoon
28.09.2017, klo 09:56•Kommentteja 0
Viimeistään Kiinan aikomus kieltää pelkästään bensiiniä ja dieseliä käyttävien autojen myynti nosti sähkön liikennepolttoaineena kärkeen. Kiina on maailman suurin automarkkina, jossa kaikki autonvalmistajat haluavat olla mukana. Enää ei autotehtailla ole aikaa empiä, vaan sähköautojen kehitystyöhön on ryhdyttävä tosissaan.
Ei ole varmaan sattumaa, että vähän passiivisesti sähköautojen kehittämiseen suhtautuneet saksalaiset autonvalmistajat ovat lähes kilvan kertoneen suurista investoinneista sähköautojen kehittämiseen. Täyssähköautojen lisäksi luvassa on hybridejä, joissa sähkömoottori on asennettu polttomoottorin rinnalle.
Kiinan ulostulo oli viimeistään vahvistus sille, että sähkö on tulevaisuudessa autojen käyttövoima. Nyt on esimerkiksi taloyhtiöiden herättävä siihen, että pihalla ja autohalleissa on pian sähköautoja, joiden kotilataus pitää järjestää. Onneksi maassamme on paljon osaamista tällä saralla ja kannattaa kysellä myös omalta energiayhtiöltä sähköautojen latauksen järjestämisestä.
Teiden varsilla ja kaupungeissa on jo nyt runsaasti julkisia latauspisteitä ja sähköllä liikkuvien autojen lisääntyessä tulee latauspisteiden määrä kasvamaan. Luonnollisin paikka sähköauton lataamiseen on kuitenkin koti ja yöaika, jolloin auto seisoo useimmiten käyttämättömänä. Pikalatauspisteitä tarvitaan, kun autolla lähdetään pidemmälle. Normaalit päivittäiset ajot hoidetaan yöllä ladatulla autolla.
Sähköautojen määrän lisääntymisen on pelätty nostavan reilusti sähkön tuotantotarvetta. Älykkäillä ratkaisuilla tuotantokapasiteettia ei kuitenkaan tarvita lisää. Tekniikka hoitaa sen, ettei sähköautojen lataus nosta huipputehontarvetta, päinvastoin auton akkuja voidaan käyttää hyväksi tehopiikkien leikkaamisessa. Tästä kerromme toisaalla tässä lehdessä.
Ladattava hybridi on askel sähköautoiluun, mutta toisaalta mikään ei estä sähköauton hankintaa heti. Toimintasäteet ovat parantuneet jatkuvasti ja tulevat edelleen paranemaan. Isot panostukset tekniikkaan tulevat myös lyhentämään latausaikoja. Jo nyt pikalatauspisteissä lataaminen hoidetaan jopa alle puolessa tunnissa. Myös hinnat lähenevät koko ajan vastaavasti varustettuja polttomoottoriautoja. Kysynnän kasvaessa myös sähköautojen hinnat laskevat.
Sähköauto on polttomoottoriautoa huomattavasti energiataloudellisempi. Lisäksi kun lataus hoidetaan älykkääksi, autot saadaan meillä ladattua lähes päästöttömillä tuotantomuodoilla tuotetulla sähköllä.
Tulevaisuus on jo täällä, nyt on aika tutustua sähköautoihin ja sähköiseen liikkumiseen.
Ari J. Vesa