Vuoden 2020 tavoite saavutettiin reilusti etuajassa
28.09.2016, klo 14:11•Kommentteja 0
Energiatehokkuus EU:ssa on parantunut jo pitkään. Uuden tutkimuksen mukaan parantuminen on voinut kuitenkin johtua yhtä paljon heikosta talouskasvusta kuin varsinaisista tehokkuustoimista.
EU:n energian loppukulutus putosi 6,4 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014, kertoo Euroopan komission tutkimuskeskuksen (JRC) selvitys. Komission mukaan EU on saavuttanut energiatehokkuustavoitteensa vuodelle 2020 jo nyt, kuusi vuotta etuajassa.
Teollisuus, joka käytti 16 prosenttia EU:n kokonaisenergiasta vuonna 2014, vähensi omaa energiankulutustaan 17,6 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014. Kuitenkin teräs-, sementti- tai paperitonnin valmistaminen vaati yhtä paljon sähköä vuonna 2000 ja 2014. Asumisen energiankulutus laski samana aikana 9,5 prosenttia.
Palvelusektori sen sijaan kasvatti energiankulutustaan samaan aikaan peräti 16,5 prosenttia. Plussan puolella (2,2 %) oli myös liikenne, joka on yksi avainaloja ilmasto- ja energiapolitiikan onnistumisen kannalta.
Lähes neljänneksen EU:n energiasta vievä asuminen on kuitenkin edistynyt energiatehokkuudessa. Vuosina 2000–2014 asumissektorin energian kysyntä on vähentynyt 10 prosenttia – eikä suinkaan kriisien vuoksi.
Kotitaloudet ovat reagoineet kaasun ja sähkön hintapiikkeihin pitämällä silmällä termostaatteja, mutta energialaskuja on madallettu myös sillä, että on hankittu aiempaa energiatehokkaampia kodinkoneita ja -laitteita.
Palvelusektori on sitä vastoin vienyt energiatehokkuutta toiseen suuntaan. Palvelut kuluttivat energiaa 16 prosenttia enemmän vuonna 2014 kuin vuonna 2000.
Kolmanneksen EU:n energiankulutuksesta vievä liikenne oli palvelujen tapaan energiasyöppö viime vuosikymmenellä, kun öljytuotteiden kysyntä kasvoi jyrkästi 11 prosenttia vuosien 2000 ja 2007 välillä. Mutta vuoteen 2013 mennessä tilanne oli kriisien myötä muuttunut radikaalisti. Vuonna 2014 liikenne kulutti energiaa 352 mtoe, ja kasvu vuodesta 2000 oli maltilliset 2,2 prosenttia.
Liikenteen energiatehokkuus on ottanut todistettavasti isoja harppauksia: neljänneksen suuremmasta ajoneuvokannasta huolimatta tieliikenteen energiankulutus nousi vain pari prosenttia 15 vuodessa. Tieliikenteen osuus koko sektorin energiankulutuksesta on 82 prosenttia.
Raide- ja vesiliikenteessä energiatehokkuuden parantuminen on ollut vieläkin huikeampaa. Raideliikenne vähensi energiankulutustaan 24 prosenttia ja vesiliikenne 29 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2014.
Energiatehokkuuden parantamisessa ei siis olla vielä lähelläkään maalia, vaan työn on jatkuttava.
Ari J. Vesa