Äänettä luontoon sähköllä
21.02.2019, klo 08:12•Kommentteja 0
Lapin lumilla päästään nauttimaan entistä paremmin luonnon hiljaisuudesta ja puhtaudesta, kun safarikäyttöön on saatu ensimmäiset Suomessa kehitetyt Esled-sähkökelkat. Muiden sähköisten kulkuneuvojen tapaan tehot ja vääntö ovat vähintään riittävät ja ajaminen mukavan vaivatonta.
Vuosien kehitystyö on tuonut tulosta ja sähkökelkat ovat valmiita tositoimiin. Esled-sähkökelkkojen kehittäjän ja valmistajan Aurora Powertrains Oy:n toimitusjohtaja Ari Karjalainen kertoo yhtiön tehneen ensimmäisen 20 kelkan sarjan, joka on ollut tämän talven ajan päivittäisessä safarikäytössä. Kelkkojen kehityksessä on ollut mukana myös Lapin ammattikorkeakoulu, joten kehitystyön aikana on syntynyt ryhmä ihmisiä, jotka tuntevat sähkökelkkojen kehitystyön.
– Sähkökelkat tuovat uusia ulottuvuuksia luontomatkailuun, kun luontoon päästään ilman polttomoottorikelkkojen ääntä ja pakokaasujen katkua. Matkailijat ovat olleet ihastuneita hiljaisuuteen ja puhtauteen, josta he ovat tulleet nauttimaan Lapin luontoon. Tarjoamme eksklusiivisen kokemuksen uudella tavalla.
Tositoimissa olevista kelkoista kerätään myös jatkuvasti tietoa, jolla pystytään kehittämään kelkkoja edelleen. Auroran toimitilojen seinällä on näyttö, josta on jatkuva yhteys luonnossa oleviin kelkkoihin. Sähkökelkat on varustettu mittausjärjestelmällä ja telematiikan avulla tiedot saadaan toimitiloihin suoraan ilman viivettä.
– Normaalien käyttötietojen, akkujen latauksen, akkujen lämpötilan, sähkönkulutuksen ja nopeuden lisäksi kerätään diagnostikkaa jatkokehitykseen. Pystymme seuraamaan esimerkiksi akkujen kennostoja ja niiden käytöstä mahdollisimman tarkasti, jotta tiedämme mitä pitää jatkossa kehittää, mihin panostaa.
Ajo-ominaisuudet parhaiden moottorikelkkojen tasoa
– Olemme luonnollisesti halunneet kehittää kelkasta korkeatasoisen tuotteen, jonka on vastattava parhaiden moottorikelkkojen ominaisuuksia niin käsiteltävyydessä kuin ajo-ominaisuuksissa. Ominaisuudet on saavutettu esimerkiksi akkujen sijoittelulla, jonka ansiosta painopiste on saatu eteen ja matalalle.
Sähkökelkat on tehty valmiiseen, tuotannossa olevaan Lynxin runkoon. – Koko kelkkaa ei kannattanut lähteä kehittämään tyhjästä, vaan panostaa sähkötekniikan liittämiseen toimivaksi todettuun kelkkamalliin.
– Nyt kelkkoja on käytössä safariyrityksessämme Lehtojärven rannassa, joka toimii eräänlaisena koelaboratoriona sarjatuotantokelkoille. Kehitystyö on onnistunut hyvin ja kelkat ovat palvelleet asiakkaita ongelmitta. Saamme kiitosta etenkin käsiteltävyydestä, hiljaisuudesta ja ongelmattomasta toimivuudesta. Luonto on tullut entistä lähemmäksi ja luontokokemus selvästi asiakkaille entistä voimakkaammaksi.
Käsiteltävyyteen ja mukavuuteen vaikuttaa myös se, että sähkökelkan paino on nyt sisällä olevan akuston kanssa hieman polttomoottorikelkkaa kevyempi. Aurora Powertrainsilla on tehty itse myös koko akkupaketit, jotta on saatu panostettua kylmäosaamiseen ja kokonaisuuden hallintaan. Kehitystyössä ollaan huomioitu rungon ja sähkötekniikan yhteensopivuus. Sähköpaketti saadaan liitettyä suoraan valmiin moottorikelkkarungon kiinnikkeisiin.
– Akkuja on sen verran, että niillä päästään kovimmissakin pakkasissa 40 kilometriä. Safarikäytössä kelkoilla tehdään 3 – 4 tunnin matkoja, joiden aikana ajetaan noin 20 kilometrin matka. Kelkan teho on 100 kilowattia eli 134 hevosvoimaa. Safarikäytössä kelkka voidaan ohjelmoida hieman rauhallisemmaksi, jotta vältytään vahingoilta kokemattomien käsissä. Voimme rajoittaa nopeutta ja tehoa. Periaatteessa voisimme ohjelmoida vaikka kuljettajakohtaiset asetukset, kertoo Karjalainen.
Sähköinen tekniikka on koottu kompaktiin pakettiin, joka kiinnitetään tehdasvalmiiseen runkoon katteiden alle.
Mukavuutta ja tehoa
Miltä sitten 134 hevosvoimainen sähkökelkka tuntuu käytännössä? Pääsimme kokeilemaan kahta tehorajoittamatonta sähkökelkkaa Rovaniemen lumille. Rajoittamattomassa kelkassa on kytkin, josta voi valita kolme eri tehoaluetta.
Kelkan käyttöönotto on mukavaa ja vaivatonta, kuten sähköautossa. Avain avainpesään ja virrat päälle napista. Kahvoihin mukavuuslämmitys päälle ja tehovalitsin alimmalle tehoasetukselle. Ensin tietenkin mielen valtaa ajatus, käykö tämä. Ne eihän sähkökelkka tavallaan käy, mutta on tilassa, jolla ajamisen voi aloittaa. Sen näkee merkkivaloista.
Painallus kaasukahvasta ja sähkökelkka lähtee reippaasti liikkeelle alimmallakin tehoalueella. Aivan huikea kokemus päästä lappilaiseen metsään, puhtaille hangille ilman ääntä ja pakokaasujen katkua. Mukava ajettava.
Rohkeasti seuraava tehoalue päälle, voiman lisääntyminen tuntuu ja ajaminen on erittäin mukavaa. Hetkeksi takaisin lähtöpaikkaan kommentoimaan kelkkaa Auroran henkilöstölle, joka kehottaa kokeilemaan tehokkainta ajoaluetta.
Käskystä suurimmat tehot päälle ja nyt on tarjolla kyytiä, jota ei perinteisellä moottorikelkalla koe, vaikka olen itse ajanut aikoinaan sporttikelkalla. Tämän mukavammaksi ei Lapin luonnossa tekniikan avulla liikkuminen voi tulla. Perinteinen moottorikelkka joutuu tekniikan museoon.
Millä rahalla sitten pääsisi sähkökelkan omistajaksi. Ei vielä millään. Ari Karjalainen kertoo, että kelkkojen myynnistä ei ole vielä päätetty. Pohdinnassa on laajentaa safaritoimintaa ja panostaa sen tarjoamiin kokemuksiin. Herää kysymys miksi? Valmis, toimiva ja kiinnostusta herättävä tuote, jolle varmasti löytyisi markkinoita. Toivottavasti näemme suomalaisen sähkökelkan myyntitilastojen kärjessä, etteivät isot kelkkavalmistajat kurvaa vasemmalta ohi.
Teksti ja kuvat: Ari J. Vesa