Sähköautolla pienimmät päästöt
21.09.2018, klo 07:30•Kommentteja 1
Sähköauton lähipäästöt ovat nolla. Niiden lisääntymisellä onkin tulevaisuudessa iso merkitys kaupunkikeskustojen ilmanlaatuun. Myös elinkaaripäästövertailussa sähköautot menestyvät polttomoottoriautoja paremmin.
Autojen päästöjä laskettaessa ei voida rajoittua vain käytönaikaisiin päästöihin. On tärkeää hahmottaa myös koko auton käyttöiän aikaiset päästöt. Nämä elinkaaripäästöt ovatkin ajankohtainen asia autoalalla, vaikka viime aikoina eniten keskustelua on herättänyt uusi päästöjen mittaustapa, joka muutti autojen hintoja syyskuun alusta Suomessa. Siinä huomioidaan vain ajon aikaiset päästöt, joissa sähköauto on omaa luokkaansa.
Käyttövoimalla on vaikutusta siihen, missä vaiheessa auton elinkaarta päästöt syntyvät. Elinkaareen kuuluvat ajoneuvon ja polttoaineen tuotanto jakeluteineen, raaka-aineineen sekä auton käytön aikaiset päästöt ja lopulta auton kierrätys. Käytön ajalta lasketaan myös huolloista ja kunnossapidosta syntyvät päästöt.
Valmistuksen osuus
Auton valmistamisesta hiilijalanjälkeen lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Valmistuksen osuus koko elinkaaren päästöistä riippuu siitä, miten paljon autolla ajetaan sen eliniän aikana ja mikä on auton käyttövoima.
Tarkasteltaessa suomalaisten autojen keskimääräisiä ajokilometrejä, on valmistuksen osuus elinkaaripäästöistä noin 10–15 prosenttia. Kierrättäminen vastaavasti vähentää valmistuksen päästöjä. Arvioidaan, että kierrättämällä vanha auto tehokkaasti, saadaan takaisin noin neljännes valmistuksen päästöistä, vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä.
Sähköauto ympäristöystävällisin
Sähköautot ja niihin liittyvä ympäristöystävällisyys herättävät vielä paljon tunteita. Todelliseen faktaan perustuvan tiedon löytäminen hakukoneella on haastavaa, varsinkin suomenkielellä. Hakija löytää runsaasti klikkiotsikoita, joiden takana sisällön paikkansapitävyys on hyvin kyseenalaista.
Tohtori Dr Maasten Messagie Belgian VUB-yliopistossa on koonnut yhteen ja analysoinut tutkimustietoa pistokehybridien, sähkö- ja polttomoottoriautojen elinkaaripäästöistä EU:n alueella. Analysoinnista on työstetty yhteenvetokatsaus belgialaiselle Transport & Enviroment (T&E) -organisaatiolle.
Tämä yhteenveto näyttää selvästi, miten elinkaaripäästöt ovat sähköautolla pienemmät kaikissa EU-maissa huolimatta siitä, miten sähkö on tuotettu. Paras tilanne on Ruotsissa, Ranskassa ja Suomessa, joissa sähköntuotannon päästöt ovat selvästi EU-keskiarvon alapuolella.
Sähköautoillakin suurin merkitys on käytön aikaisilla päästöillä, mutta ne kohdistuvat kokonaan energian tuotanto- ja jakeluketjuun. Eri maiden sähköntuotannon päästöt huomioiden, ovat sähköautojen elinkaaripäästöt erilaiset eri maissa.
Kaikki päästöt elinkaaren aikana
Kun autojen ympäristöystävällisyyttä tutkitaan elinkaarianalyysin perusteella, otetaan huomioon ympäristön kannalta merkittävät prosessit raaka-aineiden hankinnasta, valmistuksen ja käytön kautta kierrätykseen. Tällä menettelyllä estetään ongelmien siirtämistä paikasta toiseen. Jos tutkittaisiin vain käytön aikaisia päästöjä, olisi sähköauto vielä kokonaisselvityksen lukujakin huomattavasti ympäristöystävällisempi.
WTW-analyysissä (well-to-wheels) raaka-aineesta/energialähteestä renkaisiin, joka on elinkaarianalyysia suppeampi, otetaan huomioon auton käyttövoiman eli polttoaineiden ja sähkön aiheuttamat päästöt tuotannosta renkaisiin. WTW-analyysi voidaan jakaa vielä kahteen osaan, WTT-analyysiin (well to tank) eli raaka-aineesta/energialähteestä tankkiin/akkuun ja TTW-analyysiin (tank to wheels) eli tankista pyöriin. Autoja myytäessä ilmoitettavat päästöt kertovat tankista pyöriin osuutta eli polttoaineen kulutusta käytössä tietyn standardin mukaan selvitettynä. Senkin paikkansa pitävyys on polttomoottoriautoissa huonohko, vaikka mittaustapaa on muutettu syyskuun alussa. Todelliset päästöt ovat laboratoriossa, mallinnuksen mukaan tehtyjä päästöjä suuremmat.
Sähköautossa tuotannon päästöt suuremmat
Kun elinkaarianalyysissa otetaan huomioon myös ajoneuvon valmistuksessa syntyvät päästöt, todetaan 85 prosentissa elinkaaripäästöjä selvittävistä tutkimuksista autojen sähköistämisen lisäävän tuotannon aikaisia päästöjä. Merkittävin osuus näistä päästöistä tulee akkujen valmistamisesta.
Kaikissa tutkimuksissa todetaan kuitenkin WTW-päästöillä olevan selvästi suurin merkitys elinkaaripäästöjen kannalta. Valmistuksen tuottamien päästöjen merkitys korostuu, jos ajoneuvon käyttöikä oletetaan lyhyeksi, esimerkiksi vain 150.000 kilometriksi. Sähköauton valmistuksen päästöt olisivat tällaisella kilometrimäärällä eri lähteiden mukaan 46–81 grammaa CO2 kilometriä kohden. Jos auton käyttöiäksi lasketaan realistinen 250.000 kilometriä, alenevat päästöt 28–49 grammaan CO2 kilometrillä.
Auton kierrättäminen tärkeää
Autoteollisuus on jo vuosia panostanut auton kierrätettävyyteen. Autoja suunnitellessa huomioidaan myös kierrätettävyys elinkaaren päätteeksi. Autojen kierrätystä säädellään ELV-lainsäädännöllä (End of Life Vehicles). Lainsäädäntö takaa, että romuajoneuvoista saadaan talteen lähes kaikki materiaali ja valtaosa siitä saadaan kierrätettyä.
EU:ssa on tavoite nostaa kierrätyksen ja uudelleenkäytön osuutta vähintään 85 prosenttiin materiaaleista. Suomessa romuajoneuvojen kierrätys- ja hyödyntämisaste oli jo vuonna 2016 97 prosenttia. Kierrätyksessä saatavasta materiaalista noin 70 prosenttia on metallia.
Teksti: Ari J. Vesa
Biokaasulla ajo on vähäpäästöisintä
Sähköauton elinkaaren kasvihuonekaasupäästöt ovat 20-25 % pienemmät kuin bensalla tai dieselillä (EEA:n tuore selvitys). Vastaavasti biokaasuauton päästöt elinkaaren aikana ovat noin 85 % pienemmät kuin bensalla tai dieselillä kulkevilla. Eli biokaasu on noin 75 % vähäpäästöisempää kuin sähkö ja siis puhtain vaihtoehto. Suomen sähkö toki keskimäärin vihreämpää kuin EU:ssa, biokaasu silti vähäpäästöisempi vaihtoehto. Kaasuautot lisäksi edullisia ja hyvä valinta jo tänä päivänä.